m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Sunday, April 24, 2011

Ulat hijau di Bandar Seri Putra

"Ulat-ulat itu sebegitu banyak merayap pada pokok-pokok ketapang yang memang banyak tumbuh liar di kampung ini. Daun-daun ketapang habis dijamah ribuan ulat sehinggakan setiap ranting jadi ketandusan daun dibuatnya." Begitulah cerita seorang perempuan tua yang tinggal bersendirian di sebuah teratak di pinggir kampung.

Warga kampung tak duduk diam lalu bermesyuarat dan JKKK telah memutuskan untuk menawarkan harga lumayan bagi mereka yang menangkap ulat-ulat durjana ini. Lalu orang-orang kampung berjaya menghimpunkan bertan-tan ulat berwarna hijau yang dimuatkan di dalam guni. Masing-masing buntu tak tau nak dibuat apa dengan ulat hijau yang sebegitu banyak itu. Sehinggalah tampil seorang mamak menyatakan hasrat untuk membeli ulat-ulat itu. 

Ulat yang telah dibeli dibasuh, diproses, dikisar lumat dan dicampurkan dalam santan sejuk lalu dijadikan juadah istimewa penghapus dahaga. Itulah sejarah penciptaan cendol! (Yalah tu...)

Di Bandar Seri Putera kami singgah di sebuah warung kecil tepi jalan untuk menikmati cendol ketika tekak sedang kering dan kehausan. Taklah hebat rasanya. Cendol dan kacang merahnya pun masih beku ketika ia disajikan kepada kami. Namun demikian yang enaknya adalah duduk anak beranak bawah pokok sambil minum-minum dan dihembus bayu highway KL-Seremban. Itu lah yang seronoknya. Jadikan benda kecik-kecik macam seronok sangat akan menghindarkan rasa kebosanan dalam kehidupan seharian.



Sedapnya...

Menyedut ulat hijau yang masih menguit-nguit di dalam mangkuk.

Bersantai di bawah pokok.


No comments:

Post a Comment