m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Friday, April 1, 2011

Bola gedik Hannah Montana

Hari Rabu lepas main badminton lagi di Dewan Ampang Jaya yang terletak kira-kira 5 minit perjalanan jalan kaki dari rumah aku. Yang datang malam tu agak ramai jugak. Selain aku, abang Zahid, Abby, Kois, Faridz, Hidayat, Mamat, Faiisal dan Akid turut hadir. Kesemua game yang kami main nampaknya kurang sengit. Mata diperolehi atau diberikan pada pihak lawan sangat mudah. Peluh kami tak sempat mencucur dengan banyak. Baju pun tak sempat basah. Memang agak membosankan.

Tiba-tiba terpacul suatu suara entah dari mulut siapa yang berkata, "Bosanlah main badminton nih!" Semua yang sedang main badminton terhenti seketika. Lantas terfikir akan luahan kata-kata yang kedengaran tadi. Masing-masing berpendapat yang sama. Memang agak membosankan main badminton dengan performance yang makin merudum dan tidak meningkat. Lalu semua pemain berhenti bermain. Yang menonton permainan juga berhenti menonton. Masing-masing berfikir apakah perkara lain yang boleh dilakukan di dewan itu. Dan kami mula berfikir. Suasana menjadi sunyi .........................................................................................................(bunyi cengkerik) ............................................................................................................................ (bunyi cengkerik lagi) ....................................................................................... (masih bunyi cengkerik).

Tiba-tiba Faridz mengeluarkan sebiji bola getah berwajah Hannah Montana yang ditemuinya di perkarangan dewan dan mencadangkan kepada kami untuk main baling-baling bola.  Permainan ini secara sepontannya dinamakan bola gedik Hannah Montana. Mula-mula target yang merupakan botol minuman plastik, tin minuman, kotak rokok dan beg plastik disusun pada dinding. Kemudian masing-masing ambil giliran untuk membaling bola Hannah Montana ke arah target. Kalau mengenai salah satu target pembaling akan mendapat 5 markah. Tetapi, jika bola dibaling dengan gaya gedik dan menepati sasaran, pembaling akan mendapat 10 markah. Lebih gedik aksi pembaling, maka lebih tinggilah markah diperolehi hingga boleh mencapai 20  markah untuk satu target. Perlawanan berlangsung sangat sengit. Dan akhirnya pemenang pun diputuskan. Dan pemenangnya adalah................................ Biarlah ia menjadi rahsia kepada pembaling-pembaling bola gedik Hannah Montana.



No comments:

Post a Comment