m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Wednesday, April 27, 2011

Buat kad pengenalan untuk kali pertama

Minggu lepas anak sulung aku, Syahmie dah cukup umurnya 12 tahun. Maknanya dah boleh buat i/c-lah. Semalam aku bergegas pulang dari ofis ambil Syahmie menghala ke Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) kat Taman Maluri. Itulah yang paling dekat dengan rumah aku. 

Sesampai kat kawasan Maluri, aku tercari-cari mana satu bangunan JPN ni. Tak jumpa. Aku tanya seorang boss keturunan Cina berpakaian kemas yang sedang lepak berhampiran. "Boss, itu JPN dekat mana? You tau tak?" "Oh, dia sudah pindah. Taman Shamelin", jawabnya dengan penuh konfiden. "Eh, nanti dulu. You tanya itu jaga keretalah". Tiba-tiba boss tadi jadi kurang pasti dan mengarahkan aku untuk tanya orang lain pulak. Dan bila aku tanya penjaga parking kereta, kata mereka, "kat bangunan sebelah aje." Fuuhhh.. Nasib baik aku tak terus ke Shamelin. Memandai-mandai aje boss tu kata JPN dah pindah.

Kat JPN tak ramai orang sangat. Tapi masih kena tunggu agak lama sampaikan mengantuk aku dan Syahmie. Teringat aku masa aku baru berumur 12 tahun dulu, ayah akulah yang bawak aku kat Chow Kit buat i/c. Sekarang aku bawak anak aku pulak. Hmmmm.... Nostalgik pulak rasanya. Syahmie selamat buat i/c - ambil cap jari dan bergambar. Aku jugak buat i/c baru pasal chip dalam i/c lama dah rosak.

Beberapa perkara yang aku baru perasan / tau mengenai JPN:
1.  Ketua Pengarah JPN sekarang adalah yang ke-17.
2.  Ketua Pengarah JPN yang pertama, kedua & ketiga adalah mat saleh. 
3.  Ketua Pengarah JPN yang ketiga bernama MacDonald. Aku rasa dialah yang bawak masuk burger McD kat Malaysia.
4.  Ada bilik perkahwinan kat JPN. Siapa yang nak kahwin kat situ yek?
5.  Kalau nak daftar bayi baru lahir, isteri @ ibu kena hadir sekali. Pelik jugak, pasal dulu masa aku daftar anak, wife aku tak ikut pun. Mungkin untuk yang bukan warga negara Malaysia kot.


2 comments:

  1. Bro, dah buat IC maknanya dah boleh kahwin!
    Bersedia untuk terima menantu, bro!

    ReplyDelete
  2. Itulah. Kalau ada duit lebih sikit bolehlah tumbang kerbau.

    ReplyDelete