m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Thursday, April 14, 2011

Batu 18 Hulu Langat: Memburu raksasa dasar

Pagi Ahad, sesudah solat subuh, aku keluar rumah menghirup udara segar Hulu Langat. Aku bawak bersama-samaku satu azam untuk menumpaskan raksasa dasar yang telah berjaya meloloskan diri dari mata kailku petang Sabtu semalamnya. Tiga set pancing aku siapkan. Satu untuk aku. Satu untuk isteriku. Dan satu lagi untuk anak sulungku, Syahmie. Mata kail kugantikan dengan yang lebih utuh, dan tali perambut aku gunakan yang lebih kasar. Saki baki cacing semalam masih ada dan kujadikan modal untuk menawan pacu gadang yang sedang mentertawakan aku pada saat ini.

Sesampai di kolam pancing aku nengok ada beberapa orang anak-anak sudah mula menjalankan tugas sebagai nelayan. Aku sertai mereka. Memang kaum nelayan seperti kami perlu ke laut awal pagi untuk mencari rezki yang halal (syahdu). Cacing kusangkutkan pada mata kail. Joran kulabuhkan. Sejurus itu, adik Akmal datang kepadaku meminta umpan cacing. Tatkala aku sedang menancap tubuh cacing dengan mata kail tajam, joranku direntap kasar. Aku terpaksa melepaskan cacing tadi dan menyambar joranku. Pertarungan sengit pun berlaku. Sejak dari mula pertarungan aku telah tau aku kan menang. Yes! Jeritku. Pacu gadang yang kuidam-idamkan akhirnya kecundang dalam jaringku. Aku senyum lebar sampai ke telinga sepanjang hari itu.

Sejak kejayaanku menjinakkan pacu gergasi, aku mulai menjadi idola, ikon dan selebriti di kalangan adik-adik yang amat meminati aktiviti memancing ini. Masing-masing meminta umpan dan nasihat dari aku. malah ada yang meminta autograf dan mahu bergambar denganku. Yah... aku tiba-tiba jadi lebih popular dari Shaheizy Sam.

Pacu pertama dan terbesarku kali ini berumpankan cacing gila.

Adik Akmal bertarung hampir 10 minit sebelum dapat menumpaskan pacu ini.
Setelah umpan cacingku laris dan habis, kugunakan pulak umpan cengkerik yang kubeli khas dari Ampang. Umpan cengkerik juga laku dijamah ikan. Baung, pacu dan jelawat satu per satu dinaikkan. Pagi ini memang hari aku. Dalam pada aku asyik mendaratkan ikan-ikan bagak, banyak kali juga tali perambutku putus dikerjakan sang pacu. Aduh! Gigikau memang sangat tajam, pacu. Anakku Syahmie sering tumpas tatkala bertarung dengan pacu. Malah aku ada menengok dengan mataku sendiri joran milik seorang budak terus terjun ke kolam dan tak timbul-timbul lagi lalu menjadi tukun. Inilah akibatnya jika joran tidak diikat atau dipegang. Di kolam pancing ini, kita tak boleh alpa walau sesaat pun. Padahnya akan menyusul.

Setelah umpan cengkerikku habis, kugunakan pulak umpan dedak merah bercampur belacan Melaka. Adunan yang diperturunkan dari nenek moyangku. Dan ternyata umpan ini jugak mampu memperdaya dan membuka selera penghuni kolam. Pacu dan patin nyata tak dapat menahan selera untuk menjamah habuan istimewa ini. Jangankan ikan, aku sendiri pun sempat beberapa kali menjamah umpan ini ketika perutku berkeroncong. Memang lazat seperti menjamu di restauran ala-Perancis.

Tak ada apa lain yang dapat kukatakan melainkan seronok, terhibur, puas, teruja dan mencabar. Isteriku juga berperasaan yang sama. Hari kami jadi ceria tak terkata. Semua kaki-kaki pancing pasti tak dapat melupakan saat-saat bertarung dengan ikan. Dan aku sendiri membayangkan berapa banyak mata kail yang masih tertancap kemas pada bibir-bibir pacu di kolam itu. Bagi kelompok pacu-pacu di situ, mata kail yang tertancap itu adalah lambang keberanian, ke-macho-an, dan wajar disegani dan dihormati oleh pacu-pacu malah seluruh warga kolam yang lain.



Haruan berskala lebih sekilo ini dipancing oleh isteriku dengan berumpankan cengkerik Ampang.


Anakku Wanie yang tak pernah memancing pun boleh mendaratkan baung ini tanpa bantuan sesiapa.


Dua baung bagak untuk santapan malam.


Patin sebagai penutup tirai pada trip kali ini.

Haruan digoreng halia. Pacu dibakar. Baung dimasak asam pedas. Patin dimasak gulai tempoyak. Emmmm sedapnya...
P/S: Dapatkan video yang original. Adegan yang penuh aksi dan suspen ini telah menyentuh jiwa berjuta-juta penonton di seluruh dunia. Jangan ketinggalan! Sementara stok masih ada!

No comments:

Post a Comment