m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Thursday, March 17, 2011

Tiru macam Chong Wei

Datuk Lee Chong Wei dah menjuarai Kejohanan All England kali keduanya baru-baru ni. Banyak imbuhan yang dia dapat, termasuklah dari PM dan isteri PM. Rakyat Malaysia berbangga dengan kejayaan ini dan ada pulak yang berangan-angan nak jadi hebat macam Chong Wei.

Kebetulan semalam kami main badminton. Semangat Lee Chong Wei masih lagi terkesan dalam diri kami. Turun ke gelanggang dengan semangat berkobar-kobar. Masing-masing nak jadi Chong Wei. Sorang pun tak nak jadi Lin Dan atau Taufik Hidayat. Lalu aku memberi sepatah dua kata kepada anak-anak buah menggunakan microphone yang entah macamana ada pulak kat beg badminton aku. "Wahai anak-anak bangsa. Kalau kita nak hebat bermain badminton, hendaklah kita tiru pemain-pemain hebat di dunia ini seperti Datuk Lee Chong Wei. Tapi bukan Lee Chong Wei punya datuk. Ingat! Kita ikut disiplinnya. Ikut cara permainannya. Ikut pemakanannya. Dan ikut juga corak latihannya." Setelah aku cakap berkobar-kobar, semua anak-anak buah buat mata sepet dan mulut kecut, nak tiru rupa Lee Chong Wei. Alamak. Salah pahamlah pulak dia orang ni.

Bebudak ni buat muka Chong Wei pulak dengan harapan prestasi meningkat.
Set terakhir malam tu aku partner dengan Ali menentang pasangan adik beradik Kois & Amin. Kami dah kalah set pertama. Di set kedua kami tengah leading dengan jauh dan hampir mencapai kemenangan. Entah macamana tetiba aku telah mendapat semangat Chong Wei yang datang entah dari mana. Bila Amin secara tak sengaja membagi bola tanggung, aku lalu meloncat hampir separas net dan menghayun tangan sambil reket kugenggam kemas dan melibas tangkis itu sekuat hati. BWAK! Begitu kuat bunyi pukulan tangkisku. Dan serentak itu jugaklah tetiba lampu dewan terpadam pasal blackout kat kawasan Ampang Jaya. Akibat smash yang sangat kuat dan hebat itu, dewan telah bergegar dengan skala 4 rector untuk seketika. Tapi sayangnya tak sorang pun yang dapat menyaksikan betapa kencangnya smash yang aku buat tadi yang aku jangkakan telah mencapai kelajuan hampir 900 km/j. Aduh ruginya. Tiada saksi dalam kegelapan dewan. Aku cuma mampu menceritakan detik yang bersejarah itu pada kalian dan berharap kalian percaya akan cerita yang memang payah nak dipercayai ini  :-(

1 comment: