m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Saturday, March 26, 2011

Ardy+Zila: Peluh oh peluh

Biasalah, kalau seseorang tu nak menjalani satu detik bersejarah, seperti berakad nikah, mestilah ada sedikit sebanyak rasa nervous & gemuruh. Antara tanda-tanda gemuruh tu termasuklah nak muntah, ulang-alik ke kamar termenung (toilet), sakit perut, dan yang paling kerap sekali ialah berpeluh-peluh seluruh tubuh.

Dalam kes perkahwinan Ardy+Zila ni, kedua-dua pasangan pengantin aku nengok memang kuat berpeluh. Lebih banyak peluh mencucur dari biasa. Memang banyak faktor lain yang boleh menyebabkan mereka berpeluh semalam. Cuaca pun memang agak panas dengan matahari memancar terik ke muka bumi. Aircond kat rumah pulak dah tak berapa menyejukkan. Mungkin belum sempat servis kot. Walau apa pun sebabnya mereka berpeluh, ini adalah dialog yang sempat aku rakamkan ketika aku kebetulan berada di sebelah mereka:


Pengapit (Elin): "Ish ish ish... Taik mata berselaput berlambak kat mata. Macam mana boleh jadi macam ni. Mandi tadi tak cuci muka ke?"
Zila: "Ish, engkau ni. Aku suruh tolong lapkan peluh kat dahi ni. Itu bukan taik matalah, Elin. Itu special effect make-up artist aku buat biar nampak up sikit kalau bergambar."


Pengapit: "Ardy,  kau berpeluh banyak betul. Ini dah masuk kain ke 10 yang aku guna. Yang lain semua dah lencun."
Ardy: "Mana tak sampai 10 helai? Aku mintak tolong kau kesatkan peluh aku aje. Yang kau pergi kesat peluh satu rombongan tu apasal? Siap nak kesat peluh mamak kat kedai makan tadi pulak lagi."


Pengapit: "Kesian kau, Ardy. Habis rosak make-up kat muka kau. Peluh ni banyak sangat. Meh aku kesatkan."
Ardy: "Kot ya pun nak kesat kat hidung aku, pakailah kain bersih sikit. Ni mesti kain buat lap tingkap yang engkau pakai semalam kan? Hapak!!!"

Apa-apa pun duit ni biar aku yang pegang. Kot nak pergi shopping nanti, senang.


No comments:

Post a Comment