m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Saturday, March 5, 2011

Rumah baru untuk Asam Keping

Kami ada bela seekor kura-kura yang kami beri nama Asam Keping. Dari sebesar ibu jari kami bela sampailah sekarang Asam Keping dah sebesar tapak tangan. Rumah Asam keping yang asal tak pernah kami ganti. Waktu dulu memanglah dia seronok bermain dan berenang-renang kat rumah dia. Tapi bila dah besar macam sekarang ni dia rasa sangat sempit dan tak cukup privacy.

Lalu aku dan isteri pun bercadang-cadanglah nak belikan rumah baru untuk Asam Keping. Aku cadang nak belikan banglo dua tingkat biar dia selesa sikit. Kalau ada swimming pool pun cantik jugak. Puaslah nanti dia nak berenang-renang. Isteri aku pulak lebih suka beli kondo pasal ada security guard. Tak adalah nanti si Asam Keping tu dibawak lari dek orang. Kami berbincang agak lama tapi tak dapat nak rumuskan keputusannya. Tiba-tiba lalulah seorang apek tua tanya kat kami, "Lu belapa olang mau duduk itu lumah?". Jawab kami, rumah tu untuk kura-kura peliharaan kami. Apek tu lantas mencadangkan kami ke kedai binatang peliharaan dan beli rumah kura-kura di situ. Laaaahhhhh... Kenapalah kami tak fikir nak buat macam tu dari tadi.

Di kedai kami dapatkan satu container size sederhana yang sedang eloklah untuk Asam Keping bermain-main. Kami beli dengan harga RM45.00. Tak payahlah kami nak buat loan kat bank untuk beli kondo atau banglo tadi. Dan Asam Keping pun aku lihat dari raut wajahnya sangat teruja dan gembira dengan rumah barunya itu.

1 comment:

  1. Laaaa, ingatkan nak lepaskan kat Tasik Ampang Hilir..

    ReplyDelete