m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Sunday, March 27, 2011

Ardy+Zila: Makan time!

Acara akad nikah adalah acara yang paling suspen sekali. Pengantin lelaki takut tak lancar lafaz akad. Pengantin perempuan takut bakal suaminya tersangkut-sangkut ketika melafazkan akad. Saksi takut tersalah bagi lesen sah nikah. Tok Imam pun takut gemuruh pengantin menjangkit kat Tok Imam. Pokok pangkalnya semua orang suspen. Seluruh keluarga dalam keresahan.

Tapi lepas dah selesai acara yang paling penting itu, barulah semua orang boleh menarik nafas lega. Boleh sembang-sembang macam biasa, boleh buat regangan otot dan jugak boleh makan dengan lebih lancar. Cakap pasal makan, tengah hari tu punya makan memang hebat. Walaupun hidangannya bukan berupa nasi beriani gam atau nasi Arab Bukhari, namun rasanya tetap sangat hebat.

Ada ayam masak kicap. Ayam tu diberi makan jagung diimpot khas dari Amerika. Diternak dalam bilik berhawa dingin. Kicap tu pulak diperbuat dari kacang soya gred A yang terpilih khas dari 7 benua. Namun bila aku nengok dan hidu makanan tu, taklah pulak aku terliur. Lepas tu ada pulak daging salai masak lemak. Daging tu adalah daging lembu yang dibagi makan rumput khas dari Australia. Disalai menggunakan arang batu di atas bara yang sangat terkawal suhunya. Kuah lemaknya pula adalah dari santan dari kelapa pandan dengan rempah ratus yang terbaik di dunia. Masakan yang ini pun tak dapat menarik selera makanku. Tapi bila aku terpandang saja ulam daun salon yang dipetik menggunakan tangan, serta daun-daunan yang ditanam di lereng-lereng bukit bersuhu dingin, selera tekakku terus terbuka luas. Terliur aku dibuatnya dan menggigil aku nak cepat-cepat makan macam mat gian ketagih "makanan" rujinya itu.

Bergegas aku mencapai pinggan kosong, mencedok nasi dan lauk pauk, dan tak ketinggalan menggapai ulam daun salon yang aku idam-idamkan sedari tadi. Bila aku suapkan aje daun salon tu ke mulut aku, aku terus terasa kenikmatan yang bukan kepalang. Bagaikan kambing gurun yang kelaparan, aku meragut dedaunan salon itu dengan rakus sambil menggeleng-gelengkan kepala dan mengembek bak kambing jantan nak mengawan, "Mmmmmmbbbbbeekkkkk!!!" Aduh! Sungguh nikmatnya! Bertambah aku makan walaupun perut ketika itu dah bagi signal dah terlalu kenyang.

Mmbeekk mmbeekk mmbeekk. Berkali-kali aku laungkan ketika meragut dedaunan salon ini.

1 comment:

  1. salam..

    nice blog..
    nak tahu tak apa itu Melaka vs Neraka???
    Salam singgah ke blog saya..

    TQ

    ReplyDelete