m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, September 12, 2011

Tenis pertama Syawal ini

Abang Haji Nordin ajak aku main tenis di Jalan Jelatek Sabtu lepas. Aku punyalah happy pasal dah lama tak main tenis. Cuaca pulak masa tu redup dan nyaman. Sayangnya kami cuma bertiga, aku, abang Hj Nordin dan Syed Hakim. Bob yang sepatutnya join kami telah tak dapat hadir. Tak ada pilihan lain, maka abang Hj Nordin kata aku partner dengan Syed lawan dia sorang. Sekali lalu nampak macam kelebihan pada pihak aku. Tapi ikut pengalaman aku, aku memang tak pernah menang lawan abang Hj Nordin dalam permainan yang seumpama ini, dua lawan satu. Ramalanku tepat, aku dan Syed kalah 3-6 walaupun kami telah leading 3-1 pada awalnya. Entah kenapa aku nengok abang Hj Nordin makin menjadi-jadi hebatnya walaupun umur hampir mencecah 60 tahun.

Lepas habis set tadi, abang Hj Nordin ajak geng court sebelah untuk join kami. Seorang nyonya @ ah soh dalam lingkungan lewat 40-an atau awal 50-an. Dia pun kawan abang Nordin jugak. Aku dan Syed fikir inilah masanya kami nak ngalahkan mereka. Jangan bagi bola kat abang Nordin, bagi aje kat nyonya tu. Pasti dia kecundang. Dan perlawanan pun bermula. Sekali berdesup nyonya tu pukul bola backhand pakai dua tangan. Laju macam pukulan Djokovic. Terkedu kami. Semua bola dia boleh ambil dan semangat kejarnya sangat hebat. Akhirnya kami kalah teruk, 1-6. Adusssss!!! Aku dan Syed plan nak main second set untuk balas dendam. Tapi tiba-tiba hujan turun lebat dan permainan terpaksa dihentikan. Nasib baik hujan, kalu tak pasti mereka dah kecundang di tangan kami 6-0. (Itu angan-angan kami je...)

Ketika bermain, abang Nordin dapat dua panggilan menyuruhnya menjemput kakaknya yang koma di hospital untuk dibawa pulang ke rumah. Itu nasihat doktor. Petangnya aku dapat khabar dari abang Nordin mengatakan kakaknya itu telah pun pulang ke Rahmatullah jam 6.20 petang. Salam takziah buat keluarga beliau. Al-Fatehah.

Abang Haji Nordin dan aku.

Hujan turun lebat membasahi court Jelatek.

No comments:

Post a Comment