m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, September 26, 2011

Makan raya di Wong Solo

Tengah hari tadi boss aku call cakap suruh datang meeting sekarang jugak kat Bandar Baru Bangi. Lepas tu dia call lagi cakap suruh bawak semua staff kat ofis pasal nak belanja makan raya sekali. So kami pun pergilah meeting ramai-ramai. Pasal meeting tu aku tak nak ceritalah. Pasal projeklah.

Kami makan lunch dekat-dekat situ aje. Boss aku ajak makan kat restoran Jawa-Wong Solo. "Wong" tu maksudnya bukannya Mr Wong. Tapi Wong bermaksud "orang" dalam bahasa Jawa. Dan "Solo" tu bukannya bermakna single, tapi Solo tu nama satu daerah di pulau Jawa. Aku dan keluarga memang biasa makan kat Wong Solo Ampang. Tapi Wong Solo kat Bangi ni nampaknya sebegitu ramai manusia. Semua kerusi dan meja penuh dengan orang. Ingatkan nak cari tempat makan kat dapur. Pun ramai orang jugak. Last-last kami dapat jugak menyelit enam orang kat satu meja kecil. Dan bila orang dah mula beredar, kami capai satu lagi meja biar duduk kami lebih selesa.

Aku order set ayam penyet. Ada yang order set ayam bakar dan pecel lele (ikan keli). Lepas tu boss aku tambah lagi tiga pinggan sayur aneka masakan. Makan satu set memang sudah cukup mengenyangkan. Sayur-sayur yang tak habis tu akulah yang makan. Sayang nengok ia terbiar. Dah makan, kami cakap, "Terima kasih, Puan", seperti budak sekolah rendah bagi ucapan kat guru kelas. Lalu pergi ikut haluan masing-masing menuju ofis untuk menyambung kerja yang tertangguh tadi.

Ini sekadar sisa makanan yang tertinggal. Tukang makan semua telah melarikan diri jauh-jauh.

No comments:

Post a Comment