m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Thursday, September 8, 2011

Merantau buat kerja sambil memburu makanan

Aku berkesempatan ke Tasik Chini dan Pekan lagi. Bukannya aku nak sangat pergi, tapi dah kerja ofis punya pasal, jadi dengan berat hati terpaksalah jugak mengembara dengan Azmi ke tempat yang terpencil tu. Selepas site meeting kat Tasik Chini, kami terus memandu menghala ke Pekan. Tapi kami berhenti dulu di Paloh Hinai. Kat situ ada satu kedai makan kecil yang ada jual masakan ikan sungai. Aku pernah makan kat sini dulu sekali. Memang sedap rasanya. Kali ni aku cari peluang untuk singgah lagi. Waktu kami sampai memang dah ada ramai orang. Aku jenguk kat kaunter lauk. Alamak! Ada tiga jenis ikan sungai yang menjadi favourite aku. Ada patin dan baung masak gulai tempoyak, serta lampam sungai goreng. Aku terpaksa buat lat talilat tamplom untuk pilih ikan mana yang nak dimakan. Kena kat ikan patin. Jadi ikan patinlah yang aku cedok ke dalam pinggan. Yang lain, next time. Memang berselera sungguh kami makan. Mmmmmm...

Restoran Kak Cik Kedai Makan di Paloh Hinai yang jual ikan sungai yang sedap.
Dari Paloh Hinai kami bergegas ke Pekan. Singgah di Masjid Pekan yang gah untuk solat. Aku sebenarnya agak hairan melihat masjid yang sebegitu besar dan cantik kat sebuah pekan yang kecil. Nama pekan tu pun Pekan. Tiba-tiba aku ternampak satu bangunan bertulis, "Tempat Santapan Di Raja". Barulah aku ingat, Pekan adalah bandar di raja negeri Pahang. Patutlah grand! Masjid tu memang sangat luas dan selesa. Dan begitu cantik.

Masjid Pekan yang tersergam cantik.

Menara masjid yang gah.

Ruang dalaman masjid juga cantik.
Dari Masjid kami ke Majlis Daerah Pekan untuk menyelesaikan isu-isu submission plan. Dapat jumpa beberapa orang pegawai yang ada sebahagainnya sedang makan kuih raya ramai-ramai. Segan pulak aku nak tumpang sekaki. Dari Majlis Daerah kami menghala pulang ke Kuala Lumpur. Tapi sebelum tu kami ada satu lagi misi yang perlu dibereskan. Kami nak cari Murtabak Kasturi yang kawan-kawan aku kata hebat tu. Merata aku cari dan bertanya sana sini. Cari punya cari sampai tersesat ke negeri Terengganu, ke Johor dan ke Perak. Tapi oleh kerana aku tak kenal putus asa, akhirnya kami tanya orang Petronas kat daerah Pekan. Katanya sebelah DRB Hicom je. Kami terus ke sana. Dan terlihatlah kami tulisan Murtabak Seri Kasturi. Yah! Inilah dia yang kuidam-idamkan.

Dari jalan besar boleh nampak kedai murtabak ini.
Kami pun singgah. Waktu tu orang tak ramai. Aku pun buat order. Penjual tu kata nak yang RM5 ke nak yang RM7? Aku kata aku nak yang RM7. Itu adalah versi special dan super hebat. Aku pun nengoklah mamat tu tebar tepung dan adun murtabak special. Mula-mula dia buat roti canai kecil empat segi. Itu dipanggil tulang. Lepas tu dia curah telur dan daging kisar. Bau dia punyalah semerbak macam sup kambing mamak yang diperkaya dengan rempah ratus dari tujuh benua. Dia balikkan adunan tadi. Curah lagi telur dan daging kisar. Masa ni aje aku nengok murtabak tu dah tebal 2 inci. Lepas tu dia tebar tepung, dan bungkus overall ke adunan tadi. Wah! Aku ingat dah siaplah. Rupanya dia curah lagi telur dan daging kisar. Whoaaa! Mamat tu buat dengan penuh perasaan dan perasan sampai peluh dia terpercik berbaldi-baldi ke dalam murtabak. Aku tanya dia, "Buat murtabak memang kena banyak goyang ke?" Mamat tu kata, "Ya, biar peluh menitis ke dalam. Barulah rasanya betul-betul kaw!!" Aku sekadar terpegun dalam diam.

Mamat sedang buat murtabak spesel.

Telur bercampur daging kisar dicurah berkali-kali, bagi murtabak tu tebal.
Sesudah masak, lalu dibungkus di dalam kertas cokelat. Aku ingatkan dah siap. Rupanya dia curah lagi satu round telur dengan daging kisar atas bungkusan kertas tadi. Mak datok! Dahsyat sungguh murtabak ini. Bila dah selesai, dimasukkan ke dalam beg plastik. Belum sempat aku capai beg plastik tersebut, lalu dia mencurah satu kali lagi telur dan daging kisar atas beg plastik tadi. Kali ni barulah betul-betul final. Aku memang terkagum sambil tercengang besar mulut aku. Mulut aku ternganga punyalah besar sampaikan boleh masuk sebijik Volkwagon. Lepas bayar, kami pun beredar. Sesampainya di rumah (Kuala Lumpur) aku pun terus membuka bungkusan, memotong dan memakan dengan penuh perasaan. Memang sedap. Ada rasa lembu. Bila makan mesti mau cakap mooooooo!!! Sesiapa yang ada kesempatan datang ke Pekan, cubalah makan Murtabak Seri Kasturi ini. Hebat, memang hebat!

"Okay, tokay kedai. Aku dah tolong promo engko punya murtabak. Lepas ni ko tunggulah kat peti surat aku punya bill invoice. Kurang-kurang lima ribu aku mintak dan makan murtabak free sepanjang tahun. Jangan lambat bayar ya?"

Murtabak yang hampir siap untuk dimakan.

No comments:

Post a Comment