m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Wednesday, September 21, 2011

20 Syawal: Beraya di rumah pakcik Udin

Ini hari Ahad. Lepas hantar anak saudara aku kat sekolah agama kat Kajang, kami terus meluru ke Petaling Jaya ke rumah pakcikku, pakcik Udin. Kami sampai agak lewat. Tetapi tetamu masih lagi ramai. Kami terus terjah makanan. Hari tu makcik aku masak nasi mandhi. Nasi tu dia bagi mandi dengan sabun wangi-wangi dan shampu yang guna jari aje tu, lalu dihidang kepada kami. Ya ke? Aku pernah dengar nama nasi mandhi ni. Aku rasa ini resipi belah-belah timur tengah. Rasanya memang sangat sedap. Bertambah aku makan. Masa tu lauk pauk dah nak habis. Nasi dengan kuah kambing aje pun cukup mantop. Kalau daging kambing masih banyak, dah sah-sah aku akan bolot semua sekali sambil mengembek sekuat hati.

Dessert-nya juga tak kurang hebat. Ada jelly kenyal yang sangat enak dimakan. Selain tu ada jugak kek cokelat yang lazat. Cheese cake dah habis. Tapi aku pernah rasa, cheese cake yang makcik aku buat tu memang sedap jugak. Ada tapai pulut buatan sendiri jugak. Aku nengok muka pakcik dan makcik aku tu dah keletihan pasal semua benda disediakan dan dimasak sendiri sejak awal pagi tadi. Okay. Waktu pun dah time asar. Kami beransur dan bersolat asar di masjid berhampiran sebelum menyerang rumah sepupu aku di kawasan Shah Alam.

Ibu dan ayahku.

Keluarga Izhar, sepupuku.

Makcikku dengan anak-anaknya.

Melayan diri dengan makanan yang terhidang.

Menghabiskan sisa-sisa makanan.

Dah puas makan. Time untuk main pulak.

Back-drop painting keluarga pakcik aku.

Inilah pakcik Udin.

Amier sempat main buaian.

Wanie posing kat kolam ikan di laman rumah.

Ber-posing macam kumpulan nasyid.

No comments:

Post a Comment