m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Sunday, September 4, 2011

6 Syawal 2011: Beraya di rumah Mak Uda

Setelah mendaki setinggi lima tingkat, sampai jugak kami di rumah Mak Uda. Masa kami sampai dah ada ramai orang kat situ. Aku terus masuk dalam dan makan bihun goreng. Tapi yang paling special adalah lenchikang panas yang dibuat Mak Uda. Memang sangat hebat. Aku hirup sampai dua mangkuk. Kalau ikutkan perasaan nak jugak aku bedal satu periuk. Tapi melihatkan tetamu-tetamu lain yang bagaikan kelaparan, aku tak jadi nak berbuat demikian. Aku harap lain kali Mak Uda buat lagi. Pergh!

Kat rumah Mak Uda ada binatang ternakan seperti arnab dua ekor yang dah sebesar badak air. Amier dan Wanie memberi arnab tu makan sampai arnab-arnab tu tergolek dog pasal dah terlalu kenyang. Siap sedawa lagi. Kat satu bekas kecil ada pulak kumbang bertanduk. Tanduk dia sangat tajam dan merbahaya. Kalau ikut zaman dulu-dulu, orang Sepanyol nak buat acara metador lawan kumbang tanduk. Tapi terlalu bahaya, maka dia tukar jadi metador lawan lembu. Lepas makan dan minum, kami pun baliklah ke rumah. Dalam hati masih teringat lagi kat lenchikang panas yang hebat tadi. Bila Mak Uda nak buat lagi ya?

Mak Uda nak goreng bihun istimewa.

Nicha dan rakan-rakan.

Amier membagi arnab makan sampai gemuk.

Intan dan Amier melayan arnab.

No comments:

Post a Comment