m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Sunday, August 28, 2011

Ziarah kubur di Jalan Ampang

Ahad pagi aku dan ayah aku ke Tanah Perkuburan Islam di Jalan Ampang. Kawasan perkuburan Muslim yang tertua di Lembah Kelang. Ini adalah amalan tahunan, ziarah kubur, bersihkan kubur, sedekah Al-Fatehah, dan yang penting ingatkan mati supaya diri tak alpa. Kami ziarah kubur datuk dan nenek aku (arwah ayah dan mak kepada ayah aku), kubur makcik aku (arwah kakak kepada ayah aku), dah kubur arwah abang aku.

Waktu kami pergi cuaca redup dan sesekali hujan renyai seperti baru nak turun. Kat luar banyak orang yang jual bunga rampai dan batu pasir. Dan semalam memang ramai betul orang ziarah kubur saudara-mara mereka. Parking kereta pun kena beratur. Balik dari perkuburan Jalan Ampang, aku nak pergi ke perkuburan Ampang Indah pulak.

Tanah Perkuburan Islam Jalan Ampang.

Kubur arwah nenekku.

Kubur arwah datukku.

Kubur arwah makcikku.

Kubur arwah abangku.

No comments:

Post a Comment