m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Sunday, August 28, 2011

Permainan tradisional kembali lagi

Sabtu: sewaktu di rumah kakak iparku kat Gombak, sementara menanti waktu buka puasa, anak-anak aku main batu seremban pakai ring untuk langsir. Aku yang jugak tengah keboringan akhirnya join mereka. Banyak betul undang-undang game tradisional tu yang aku tak tau. Walaupun tak tau, aku tetap menang jugak mengalahkan anak-anak aku Syahmie dan Wanie.

Menimbang - batu seremban.

Membaling dan mengaut - batu seremban.

Lepas tu kami main tembak tutup botol. Tapi tak pakai tutup botol, pakai ring langsir tu jugak. Yang ini lagi complicated. Buat ni tak boleh, buat tu fault. Pada saat aku dah nak menang, akhirnya Syahmie berjaya mengatasi markah aku dan memenangi game tutup botol tu. Waaahhh... dah lama betul aku tak main game-game tu semua. Last sekali main masa aku sekolah rendah kat Ulu Kelang. Rupanya game tu terus hidup di kalangan budak-budak sekolah rendah.

Tembak tutup botol memerlukan pacuan yang tepat bagaikan sniper.

No comments:

Post a Comment