m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Saturday, August 20, 2011

Kiblat yang tak tepat

Buat pertama kalinya aku menjejakkan kaki di Masjid Ar-Rahimah di Greenwood Gombak. Masjid adalah masjid. Ummat Islam memang disuruh mendampingkan diri dengan masjid. Yang aku nak kisahkan di sini cuma satu hal aje. Aku nengok kat lantai, arah kiblatnya tak terus ke hadapan, tetapi senget sikit ke sebelah kiri. Jarang masjid macam tu kan? Lalu aku teringat ada sesetengah masjid yang waktu mula-mula didirikan telah tersalah set arah kiblat. Masa tu juru ukur target arah lain. Bila masjid buat extension atau renovation dia check lagi dan didapati arah kiblat dia tersasar sikit dari yang asal. Lalu yang salah diperbetulkan. Pasal tu jadi macam tu. Tak kisahlah semua tu. Yang penting masjid mesti selalu dimakmurkan. Bilakah agaknya aku akan menjadi pemakmur masjid yang istiqamah?

Masjid Ar-Rahimah Greenwood Gombak.
Jubin seramik biru dan jubin terrazo tak selari.


No comments:

Post a Comment