m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Saturday, August 20, 2011

Sate ku kering!

Tadi kami berbuka di rumah kakak iparku di Gombak. Ayahanda dan bonda mentuaku ada kat sana. Kami beli sate sedikit untuk dimakan bersama-sama nanti. Maghrib hampir tiba. Cepat-cepat kami ke gerai sate dan ambil sate yang telah kami tempah tadi. Dan kami terus merentas Duke untuk segera sampai ke destinasi.

Sesampainya di Gombak azan pun berkumandang. Kami pun berbuka dengan senang hati. Dan isteriku membuka bungkusan sate untuk dihidangkan kepada seisi rumah. Alangkah terkejut siamang apabila bungkusan sate tadi dibuka. Bukan siamang yang terkejut, tapi isteriku. Penjual sate telah terlupa nak bagi kuah kacang kepada kami. Bila aku dapat tau berita ni, aku jugak turut terkejut siamang. Bukan saja aku, malah mentua-mentuaku, iparku, anak-anak buah semuanya terkejut siamang. Lalu banyaklah siamang berkeliaran dalam rumah kakak iparku itu. Tak tau kami nak buat apa dengan siamang-siamang tu melainkan menyuruh mereka beredar secara aman dari rumah.

Kami tak ada pilihan melainkan memakan sate tadi tanpa kuah. Terkulat-kulat lidah kami menjamah sate yang kontang itu. Namun kami jamah jugak, kunyah jugak dan telan jugak. Bonda mentuaku lalu beri cadangan suruh beli kuah sate dari gerai sate berdekatan. Lalu kakak iparku segera mencapai helmet, memacu motor kapcai dan merempit terus ke gerai sate berdekatan, dan pulang dengan membawa sebungkusan kuah sate yang masih panas dan beraroma enak. Kami makan sate dengan kuah yang baru dibeli. Barulah terasa nikmatnya yang bukan kepalang. Mmmmm... enaknya...

Sate ada, nasi himpit ada, timun dan bawang ada, tapi ke mana hilang kuahnya?

No comments:

Post a Comment