m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, August 22, 2011

Asam keping lebih selesa sekarang

Aku pernah berkata akan aku lepaskan kura-kura peliharaan anakku Amier ke kolam Ampang Hilir pasal dah tak larat nak membelanya. Masa aku beli kat kedai di Ampang Indah saiznya cuma sebesar duit 50 sen. Sekarang dah besar tapak tangan. Nama kura-kura ni ialah Asam Keping. Saudaranya Asam Jawa dah lama bersemadi dalam tanah. 

Ketika aku bersiap-siap nak membawa Asam Keping ke tasik, mak aku bagi cadangan supaya dilepaskan aje kura-kura tu kat rumah abang iparku, Pak Tam. Kami bersetuju. Kolam rumah Pak Tam besar. Pak Tam memang rajin bertani dan berternak. Setidak-tidaknya kalau kami ke sana bolehlah jugak kami melawat si Asam Keping.

Sesampai di rumah Pak Tam, aku nengok dah nak macam mini zoo. Ada sekor kura-kura besar dalam kolam. Ada arnab. Ada ikan. Banyak binatang-binatang yang orang bagi pasal dah malas nak membela. Pak Tam tak kisah. Semua binatang dia bela. Dengar cerita tak lama lagi Pak Tam nak bela rimau dengan badak air pulak.

Sewaktu aku melepaskan Asam Kepping dalam kolam yang lebih luas, terdengar Asam Keping menjerit "Yes!" Tanda kepuasan dan kebebasan. Baguslah kalau macam tu. Selamat duduk rumah baru. Senang-senang nanti kami anak beranak datang melawat. Kalau buat house warming party jangan lupa ajak tau. Bye Asam Keping...


Asam Keping sebelum dilepaskan.
Memikirkan apakah masa depannya.
Asam keping dah semakin membesar.
Rumah baru Asam Keping.

1 comment:

  1. Asam Keping jangan lupa ilmu mempertahankan diri yg belajar dari Pakcik Karim..

    ReplyDelete