m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Friday, August 5, 2011

Kalumpang Family Day: Sambutlah habuanku

Game sukaneka padang yang terakhir adalah acara menyambut belon berisi air. Kalau tak salah aku game ni dipanggil "sambutlah sayang" dan selalu dimainkan oleh pasangan lelaki perempuan. Lebih afdhal kalau suami isteri. Mula-mula belon dibaling dan disambut pada jarak dekat. Semakin lama semakin jauh jaraknya. Selama mana belon tak pecah, selama tu persaingan boleh diteruskan. 

Cadangan asal ialah menggunakan buah durian, biar lebih mencabar tatkala peserta membaling dan menyambutnya. Tapi masa tu bukan musim durian. Jadi stok tak cukup. Terpaksalah cari alternatif lain, dan belon berisi airlah yang terpaksa digunakan.

Persaingan sangat hebat. Tapi aku dan isteri telah awal-awal terkeluar pasal belon pecah pada balingan yang pertama. Jarak balingan semakin lama semakin jauh, hampir 3 kilometer jauhnya. Dan akhirnya pasangan Kois dan Nana telah berjaya membaling dan menangkap belon tanpa pecah pada jarak 3.2 kilometer. Satu rekod kebangsaan berjaya dipecahkan. Yang belon tak pecah kekal kering. Yang belon pecah, basah lencunlah baju. Bila dah habis acara, kami pun bergambar ramai-ramai. Ingatkan itu aje, rupanya ada lagi acara sukaneka air. Tunggu...

Peserta beratur. Amier memeriksa barisan.

Semua peserta memberikan standing ovation pada Amier.

Aku menarik nafas panjang agar balingan dan sambutan dapat dilakukan dengan sempurna.

Giliran peserta lelaki menyambut belon.

Peserta wanita pulak yang sambut.

Tiba-tiba Syura berdiri atas bangku untuk menyambut belon yang dilambung tersangat tinggi hingga mencapai pucuk pokok rambutan.
Juara baling belon. Kois & Nana jadi juara. Pak Andak bagi hadiah.
Bergambar beramai-ramai setelah tamat sessi sukaneka padang. Lepas ni ada sukaneka air pulak.

1 comment: