m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Wednesday, August 24, 2011

Masjid dan murtabak special Pekan

Selasa lalu aku ke Pekan, Pahang dengan Azmi. Keluar rumah lepas sahur, sebelum subuh pasal nak kejarkan meeting pukul 10 pagi. Last-last kami sampai lambat jugak pasal jem kat KL. Tapi rupanya meeting pun tangguh jugak satu jam. Jadi kami kira tak lewatlah untuk meeting yang hanya bermula jam 11 pagi. Siang tu sempat kami bersolat di Masjid Pekan yang baru dan besar. Tapi bukan soal masjid yang nak aku kisahkan. Aku nak cerita pasal murtabak special Pekan.

Masjid Pekan - memang besar dan gah.

Ruang solat Masjid Pekan.

Koridor masjid yang berbumbung tinggi.
Sewaktu kami di Majlis Daerah Pekan, kami jumpa Encik Azmimurad. Lepas dah selesai berurusan dengan dia, En. Azmimurad ada bertanya, "Biasa dengan Pekan?" Aku jawab, "Tak. Baru beberapa kali je datang Pekan." "Cubalah makan murtabak special Pekan. Kawan saya yang cuba tu pun cakap sedap dan lain." "Ada jual kat mana?" tanya aku. "Kat pasar Ramadan pun ada." Kalau kat pasar Ramadan dah kira terpaksa menyimpang dan bukan berada pada laluan balik. Jadi kami putuskan untuk tangguhkan niat nak makan murtabak Pekan ke lain waktu aje.

Aku sendiri tak pernah nengok murtabak Pekan tu macam mana rupa. Apatah lagi kalau makan. Dengar ceritanya dia besar dan tebal. Tebal dia tu pulak mungkin ada dalam sejengkal kot. Ada selapis roti canai kat tengah (dipanggil tulang), dan diselaputi dengan daging kisar kat kedua-dua belah tulang tu. Ofis mate aku Ahmad dan Azni pernah rasa. Ahmad kata daging dia rasa lain, macam daging sup. Azni pulak kata daging dia rasa lembu. Kira okaylah tu, kalau rasa biawak ke, atau rasa tenuk ke barulah haru. Sebenarnya ikut lidah masing-masing. Ada orang suka dan ada yang kurang suka. Inilah yang buat aku nak try jugak satu hari nanti.

Encik Azmimurad dengan murtabak Pekan kesayangannya.

No comments:

Post a Comment