m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Wednesday, November 23, 2011

Ketibaan kengkawan SMTM menjengah bonda

Dah lebih sebulan bonda mentuaku terlantar di hospital menderita pelbagai penyakit. Baru ni doktor kata bonda dah boleh pulang sekiranya dia boleh makan dan minum melalui mulut, bukan melalui hidung menggunakan tiub. Jadi kami kena melatih bonda untuk membiasakan diri menelan makanan dan minuman seperti biasa. Sejak sakit dulu, memang selera bonda telah terhakis. Kebolehan menelan juga telah terjejas. Otot-otot di sebelah kerongkong nampaknya menjadi semakin lemah. Jadi doktor arahkan makanan diberi menggunakan tiub. Itu dulu. Tapi syarat sebelum keluar hospital, bonda perlu kuat untuk boleh menelan makanan sendiri. Semoga diberikan Allah keupayaan itu, dan keafiatan buat bonda.

Bapak-bapak bersembang sesama sendiri.
Semalam kawan-kawan kami dari SMTM datang. Reha datang dengan suaminya Azarudin dan anak-anak. Mereka nak ke Kg Pandan, singgah sebentar menjengah bonda. Kemudian datang pulak Shida dengan suaminya, Zulkhairi. Terima kasih kerana sudi menziarahi bonda, dan sama-sama bersusah demi kawan. Sewaktu aku sedang berborak-borak dengan Azarudin, Zulkhairi dan ayah mentuaku, mataku tak lekang dari melihat keletah kedua anak lelaki Reha. Yang abang, berusia 12 tahun, ligat tangannya memutar satu alat yang dipanggil 'spinning pen'. Tak pernah aku nengok alat tu, dan tak pernah jugak aku lihat kemahiran sedemikian rupa. Kata abang, dia belajar melalui internet. Hebat! Jemarinya cukup ligat memutar spinning pen sebegitu laju. Lebih laju dari kipas helikopter. Sesekali terdetik jugak kerisauan aku kalau-kalau putaran sebegilu laju boleh mencederakan aku yang duduk berhampiran. Aku suruh si abang pusing lagi laju supaya keluar angin yang boleh menyejukkan badan kami yang agak panas. Si adik yang baru berusia 5 tahun pun tak mau kalah. Skil dia juga boleh tahan. Putarannya taklah selaju helikopter, sekadar selaju kipas siling aje.

Shida dengan isteri dan kakak-kakak iparku.
Sementara Reha dan Shida meninjau keadaan bonda, bapak-bapak bersembang sesama sendiri. Sejurus Zulkhairi ternampak kelibat ayah mentuaku, dia terus merapat, berbual mesra dan bermanja-manja. Tertanya-tanya jugak kami akan reaksi teman kami yang sorang tu. Rupa-rupanya raut wajah dan perwatakan ayah mentuaku memang saling tak tumpah dengan raut wajah dan perwatakan arwah ayah Zulkahiri. Okay. Baru kami faham. Kami pun seronok melihat keakraban yang sedemikian. Setelah agak lama di wad, kengkawan kami pun minta diri untuk pulang. Terima kasih sekali lagi kami ucapkan kepada mereka. Kehadiran mereka bukan saja menceriakan kami, malah menceriakan bonda dan ayah kami.

Reha dengan bonda.

Adik dan abang. Abang tengah tunjuk skill.

Inilah dia rupanya spinning pen.

No comments:

Post a Comment