m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Tuesday, November 22, 2011

Harimau menerkam garuda

Semalam semua sedia maklum ada perlawanan bola final Sukan SEA Malaysia lawan Indonesia. Dan semua orang sedia maklum Malaysia telah berjaya mempertahankan pingat emas dengan membenam Indonesia melalui penentuan sepakan penalti. Orang Malaysia bercerita betapa hebatnya pemain-pemain negara berjuang di atas padang Gelora Bung Karno. Orang Indonesia bergebang pasal betapa berat sebelahnya pengadil yang mengadili perlawanan. Itu diorang punya cerita, diorang punya pendapat. Aku ada pandangan aku sendiri.

Fahmi perform memang hebat malam tu. Yang lain pun hebat jugak sebenarnya.
Sejak Malaysia menang Piala AFC Suzuki, semua jiran-jiran kita memang dah start dengki kat kita. Diorang macam tak percaya kita boleh menang. Dan sokongan rakyat Malaysia pun dan semakin hebat, termasuklah aku sendiri. Pasukan Indonesia yang menyedari kehebatan pasukan kita telah cuba bertindak sangat agresif dan sangat garang pada awal permainan.  Mereka terlalu garang sampaikan referee pun kena marah dan terus terkedu. Pemain Malaysia yang semacam terkejut dengan kegarangan sang garuda yang selama ni lembut sopan telah tergamam seketika. Mereka semua terpaku untuk kira-kira hampir setengah jam. Dan waktu pemain Malaysia tengah tergamam inilah, Gunawan (yang memang serba guna) telah menanduk bola hantaran sepakan sudut pada minit ke-5. Gol! Malaysia ketinggalan 0-1.

Sejurus selepas gol ini, pamain Malaysia menjadi terlebih semangat dan bermain agresif dan membuat serangan demi serangan bak harimau luka yang sedang kelaparan daging garuda. Namun serangan itu semua telah berjaya dipatahkan oleh pertahanan Indonesia. Tiba-tiba, Asrarudin Putra Omar mendapat satu ilham. Dia telah pura-pura nak berbaring kat atas padang macam orang nak rehat. Jadi pemain Indonesia pun tak pedulikanlah si Asrarudin ni buat macam tu. Sehinggalah satu sepakan menghala ke arahnya dan Asrarudin menggunakan kelebihan kepalanya yang terlebih panjang sedikit untuk menanduk leret bola masuk ke gawang Indonesia. Gol! Sekarang kedudukan terikat 1-1 hingga wisel separuh masa pertama ditiupkan.

Kat bilik persalinan, Ong Kim Swee berleter panjang sampai semua pemain letih bebenar mendengarkan leteran jurulatih mereka. Jadi, bila masuk padang pada separuh masa kedua, mereka semua memang dah keletihan sangat. Ini semua Ong Kim Swee punya pasal lah. Masa tu pemain Malaysia nak kejar bola pun dah naik malas dan tak larat. Bila bola sampai, Fandi kata kat Mahali, "Ko la kejar. Aku tak laratlah". Mahali pulak kata kat Fadhli, "Ko ajelah yang kejor. Aku nak rehat kejap". Macam tulah mereka saling suruh menyuruh satu sama lain untuk mengejar bola yang bagai tak berhenti dari terus bergolek. Last-last Khairul Fahmi cakap, "Meh la biar aku aje yang tangkap. Aku masih bertenaga lagi!" Ini berlangsung sampailah tamat tempoh permainan, dan tamat masa tambahan sekali.

Akhirnya pemenang terpaksa ditentukan melalui sepakan penalti. Masa tu Datuk Saberi Chik dah tepuk tangan kegembiraan. Bagaikan sudah terhidu kemenangan akan berpihak kepada Malaysia. Indonesia score gol pertama walaupun Fahmi dah terkam ke arah yang betul. Mahali score gol pertama Malaysia pulak. Ong Kim Swee sengaja hantar Mahali pasal muka dia yang selamba. Jadi goal keeper Indonesia tak konfiden dia boleh score gol. Percaturan Ong Kim Swee berhasil. Menyedari Fahmi pandai menerkam bak harimau, maka dua gol Indonesia selanjutnya disepak betul-betul kat tengah gol. Jadi bila Fahmi menerkam ke kanan atau ke kiri, tak menjadi soal. Bola tetap masuk gawang melalui jalan tengah. Sewaktu Fakri nak ambil sepakan, sebenarnya penjaga gol Indonesia telah sangat gabra dan hilang konfiden. Tapi waktu tu pulaklah tiba-tiba Fakri terfikir nak makan nasi lemak lauk sambal sotong campur paru goreng. Konsentrasinya telah hilang seketika dan apabila dia menyepak, sepakannya bagaikan tiada fokus. Penjaga gol Indonesia yang masih gabra telah pejam mata dan main hentam aje terkam kat satu arah. Tak sengaja tepat pulak terkamannya dan berjaya menyelamatkan bola.

Sewaktu team Malaysia tinggal satu sepakan yang membolehkan mereka menang, datanglah kapten pasukan Baddrol ke petak penalti untuk membuat sepakan. Baddrol memang berkeyakinan tinggi dan sangat konfiden dia boleh menjaringkan gol dengan sangat mudah. Tapi itu belum cukup bagi Baddrol. Dia nak buat penjaga gol Indonesia lebih merana dengan seolah-olah dapat menyelamatkan gol, tapi sebenarnya bola tetap menerjah gawang. Lalu Baddrol pun membuatlah satu sepakan yang macam senang, tapi sebenarnya susah untuk ditangkap. Dan akhirnya Malaysia menang 4-3. Pingat emas milik Malaysia. Datuk Saberi Chik meloncat kegembiraan dengan harapan pingat emas Malaysia akan melonjak dari 58 biji menjadi 75 biji. Jumlah pingat emas yang diagihkan memang banyak. Pemain campur simpanan, campur coach dan krew yang lain ada dekat 17 orang kot yang dapat pingat emas. Tapi bila keluar carta pingat, cuma satu pingat aje yang dicampurkan kepada jumlah pungutan pingat. Datuk Saberi Chik tak puas hati. Beliau plan nak buat bantahan, tapi takut dapat kad merah dan dibuang padang (macam Ong Kim Swee kena hari tu). Jadi niat tu dibatalkan saja. Janji menang emas. Horrreeyyy!!! Harimau juara!!

3 comments:

  1. hahaha :D ... cam cirit je post ni.. tapi yang penting Harimau Muda menang... :)

    ReplyDelete
  2. :) ...

    kena tukar resepi lah,, asyik makan Ayam(Garuda) Penyet jeee/// cuba tukar Unta Penyet pula.. kalau tak, mesti tak kalah dengan Syria 2-0// adoiiii....

    ReplyDelete