m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Tuesday, February 8, 2011

minum untuk sihat


Hari Ahad lalu, 6 Feb 2011, isteri aku dapat jemputan sarapan kat bangunan Plaza Pantai (yg duduk tepi Federal Highway). Ingatkan sarapan apa, rupanya sarapan minuman air kesihatan. Aku nengok ramai jugak orang kat "kelab" minum-minum tu. Relaks je diorang pegang gelas besar sambil teguk air power. Aku, isteri & kakak aku pun buatlah order satu set. Ingatkan cuma segelas je kena minum, rupanya kena telan sampai 3 gelas besar air perasa pelik-pelik. Nak termuntah jugaklah masa mula-mula minum tu. Ada rasa "high" sikit-sikit, macam lepas pekena air daun ketum (macam pernah rasa je...). Ramuannya dirahsiakan, dan dibancuh di satu bilik khas oleh petugas-petugas terlatih. Satu gelas untuk "flush" perut & buang segala toksik. Gelas kedua untuk tenaga. Gelas ketiga ada fibre dan herba.


 Lepas minum tu kami pun berangkat pulanglah. Tiba-tiba perutku meragam bagai nak terburai isi perut dibuatnya. Ini mesti pasal toksik dalam badan dah nak terkeluar ni. Aku pun terpaksa menekan pedal minyak dan memecut sampai mencecah 300 kmj. Kebetulan seorang polis pelatih yang sedang bersiar-siar di pusat bandar ternampak aku memecut laju. Lalu menahan kereta aku menggunakan kederat Superman-nya. Aku lalu menekan brek mengejut. Dan skrin tingkap aku bukak. Polis tu menjengah & bertanya, "kenapa bawak laju ni?" Aku panik seketika, tetapi setelah menarik nafas, aku gunakan ilmu peguam yang aku belajar dari cerita Ally McBeal kat tv dulu. Jawabku, "mengikut Akta Alam Sekitar 999, sisa toksik tak boleh dibuang merata-rata & mencemarkan dunia ini. Kalau encik menahan saya, maka enciklah yang akan dipertanggungjawabkan terhadap kemusnahan alam sekitar ini nanti". Kini giliran polis tu pulak yang terkedu. Tanpa banyak bicara, dia melepaskan aku pergi dengan ucapan "selamat memandu" dan melambai-lambaikan tangannya ke arah aku.

2 comments: