m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Friday, February 11, 2011

angkara tikus durjana


Kira-kira seminggu lalu, aku ke tandas ofis aku kat Bandar Seri Putra. Bila jejak aje kaki kat bilik air tu, aku terhidu bau tengik masam yang memualkan - sejenis bauan yang biasa aku hidu. Ada bangkai tikus ke kat siling? Aku beri tahu kawan aku, Ahmad. Dia pulak kata bau tu akan muncul apabila dia buka paip dan menakung air dengan tangan. Lalu di fikiran kami terfikir perkara yang sama - ada tikus mati dalam tangki air ke?

Kami upah seseorang untuk membuat pemeriksaan dan membersihkan mana-mana yang patut. Orang itu naik ke siling, menjenguk ke dalam tangki air dan berteriak, "Yaaahhh... ini dia! Mayatnya sudah reput dan hancur, sudah berbaur dan sebati dengan air di dalam ini tangki!" Aku, Ahmad dan staff yang lain terus termuntah dalam hati. Tangki air dibersihkan sebersih-bersihnya. Tapi dalam benak kami masih terbayang-bayang betapa air busuk itulah yang kami gunakan untuk membasuh perkakas makan minum, untuk berwudhuk, meraup muka, berkumur-kumur, malah adakalanya tertelan seteguk dua tatkala berkumur. Uwwwweeeeeeekkkk!!! Nasib baik tak kena penyakit kencing tikus.

1 comment: