m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Saturday, February 19, 2011

Blackie si pemburu jalanan

Ingat lagi tak pada Blackie, kucing jiran yang kerap bertandang ke rumah kami sambil meminta-minta makanan? Hari ni Blackie datang lagi dan pada perutnya sedang berkumandang lagu keroncong menandakan ia tengah mengalami tahap kelaparan ala-ala rakyat Ethopia. Seperti selalu isteri aku mengambil stok makanan kucing yang masih belum expired dan disuakan kepada Blackie. Blackie makan dengan lahapnya. 

Lepas makan ia masuk ke rumah lepak-lepak dan bermain-main dengan kami. Tak semena-mena lalu pulak seekor cicak yang berlagak macho di depan Blackie. Apa lagi, Blackie pun terus menerkam ke arah cicak itu sampai terputus ekor sang cicak. Tapi Blackie langsung tak terpedaya dengan helah cicak. Tapak kakinya tetap memijak cicak yang malang. Puas Blackie bermain-main dengan cicak tu sampai lembik longlai jadinya.

Melihatkan ini aku terpanggil untuk men-train Blackie ilmu memburu kerabat-kerabat cicak termasuklah biawak yang adakalanya berkeliaran di laman belakang rumah aku. Lepas tu barulah ajar cara tangkap tikus pulak yang memang banyak bermastautin di kawasan Ampang Jaya ni.



1 comment:

  1. Kami anak beranak menjerit-merit sebab geli tengok cicak tu.

    ReplyDelete