m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Friday, November 30, 2012

Kenduri selamat di Assam Jawa

Bulan haji dah berlalu. Jemaah yang nak pergi haji, dah pun pergi. Dan dah pun pulang ke tanah air dengan nur pada wajah-wajah mereka. Ini cerita lama. Lamaaaaaaaa sangat. Tapi taklah terlalu lama sampai ke zaman dinosaur. Ia berlaku ketika makcik aku yang kami panggil Wak Bun, dan sebahagian daripada keluarganya masih belum pergi ke tanah haram lagi. Macam kebanyakan bakal haji yang lain jugak, pasti ada buat kenduri dan doa selamat semoga segala urusan ketika di tanah suci berlangsung dengan mudah dan selamat. Dan yang paling penting, para jemaah mengharapkan haji yang mabrur.

Para jemaah sedang khusyuk berwirid di depan meja kosong.
Masih berwirid dan bertahlil.
Kami pergi ke rumah makcik aku tu kat Assam Jawa, Kuala Selangor. Masa kami sampai tu, ruang makan kat bahagian laman rumah telah dipenuhi oleh sanak saudara dan orang-orang kampung dari segenap pelusuk desa yang terpencil. Semua orang dok menghadap meja yang kosong, dengan pertanyaan di dalam hati - bila time nak makan ni? Aku join mereka semua - duduk di atas kerusi sambil merenung meja kosong. Tak lama kemudian, majlis tahlil dan doa selamat yang serba ringkas pun dimulakan. Kami sama-sama berwirid dan berdoa. Tak sampai beberapa minit, semua dah selesai. Memang aku rasa cepat sungguh. Itulah acara bacaan doa selamat yang paling pendek dalam dunia yang pernah aku alami.

Sedang berdoa selamat.
Doa selamat semoga semuanya selamat.
Bila dijemput makan, semua para jemaah kembali besemangat. Masing-masing mencedok makanan kegemaran masing-masing ke dalam pinggan. Dan makanlah kami masakan lauk kampung yang sangat enak yang disajikan kepada kami. Aku punya peberet adalah kuih kasui. Bertalam-talam kuih kasui tu aku bedal tanpa mengingatkan orang kat belakang. (Sebab masa aku toleh belakang, tak ada pulak nampak kelibat sesiapa).

Khairil sedang memikirkan sesuatu.
Inilah acara yang diidam-idamkan oleh seluruh penduduk kampung - makan time!
Juadah tengah hari tu memang sangat menyelerakan.
Ayah aku dihurung segala macam ulam yang wujud di muka bumi ini.
Giliran wife aku pulak untuk makan.
Kuih kasui yang dihidangkan memang sangat sedap. Seolah-olah makanan untuk Maharaja Alien. Baby Sabriena pun terliur menengok kuih kasui tu.
Wanie dan kakak aku sedang makan.
Anis melayan Amier.
Lepas dah makan dan bersembang begitu begini, barulah kami jumpa Wak Bun, bersalaman dan mendoakan yang terbaik buat beliau dan seluruh jemaah haji yang akan ke Makkah pada musim haji kali ini. Semoga aku, isteri dan anak-anak kami jugak akan dipermudahkanlah urusan untuk mengerjakan haji suatu hari nanti. Amin.

Sesudah makan, semua orang nampak happy.
Wadi dan Makcik Norizan.
Pakcik Rizali dan Muhaimin.
Sabreina geram tak dapat makan nasi. Dia makan tangan mama dia lah.

No comments:

Post a Comment