m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Friday, November 16, 2012

Orang kahwin kat Assam Jawa

Masuk aje musim cuti sekolah, terus ada orang buat kerja kahwin. Mula je cuti sekolah, ada pulak kenduri kahwin. Tapi masuk je musim durian, tak ada pulak orang sibuk-sibuk nak buat majlis kahwin. Dah lumrah, cuti sekolah dan kerja kahwin dah macam adik-beradik, bukan macam jiran.

Wanie sedang makan kuih tradisional turun-temurun.
Amier pun makan dengan berselera jugak.
Ayah aku makan sangatlah slow. Masa orang dah bukak khemah, baru selesai cuci tangan. He he he... gurau je...
Bapak pengantin namanya Saimo. Masa aku sekolah menengah dulu, aku agak rapat jugak dengan Saimo. Dah besar panjang ni dah tak berapa rapat sangat pulak. Rumah dia terletak tak jauh dari rumah arwah datuk nenek aku kat Assam Jawa. Apa? Aku tersalah eja Assam? Ada dua huruf 'S'? Tak. Ejaan dia memang macam tu. Ada sabdu kat atas 'S'. Pasal tu ejaannya jadi macam tu. Kalau nak ikutkan masa kawasan ni dihuni oleh pendatang dari Arab dulu, dia punya sabdu tu kena sampai enam harakat. Ejaan asal dia macam ni - Assssssam Jawa. Setelah penjajahan British, lagi empat 'S' tu kena buang. Pasalnya, orang British takut ular, dan bunyi ssss... tu macam ular. Tak taulah nanti pada masa akan datang. Silap-silap semua huruf 'S' kena buang. Terus jadi Aam Jawa. 

Inilah juadah yang sangat hebat itu.
Baby Sabriena dan mama.
Kami datang memang tengah time makan tengah hari. Menunya ialah masakan kampung. Tapi yang menjadi peberet aku ialah kulit lembu masak lemak, sambal goreng kering letak perut lembu. Pergh! Kalau aku tak mengenangkan nasib pelarian Afrika, dah tentu-tentu aku makan sampai bertambah-tambah. Tapi kira puas jugaklah makan, walaupun sekadarnya cuma. Lepas makan, kami terus ke rumah Makcik Mini untuk tumpang solat zuhur sebelum pulang ke rumah.

Wadi dengan ibuku. Wadi dah tak berimej botak lagi. Imej botak, aku pulak yang take over,
Sepupu-sepupuku - Hakim dan Hisham, serta anak sulung Hisyam.
Pakcik Tahar dan Zura.
Keluarga bahagia Muhaimin.
Bergambar dengan mak bapak pengantin.
Balik time.
Kena jalan jauh sikit untuk ke kereta.

No comments:

Post a Comment