m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Saturday, November 10, 2012

Bukan makan kayu

Pada satu malam tu, kami berenam beranak semua pakai baju seragam warna merah. Termasuklah baby Sabriena, pun pakai t-shirt merah jugak. Mula-mula kami ke rumah seorang kawan kat Pandan. Lepas tu, secara sepontan, kami terus menuju ke sebuah restoran dekat dengan rumah - Restoran Original Kayu. Bila aku sampai aje kat kedai makan tu, aku terus test dia punya meja, kerusi dan beberapa barang perabot yang lain. Confirm. Memang kayu original. Mungkin sebab tu kot dia namakan restoran tu Original Kayu.

Menanti dengan debaran kedatangan juadah yang telah dipesan.
Baby Sabriena turut nak merasa keenakan makanan yang bakal disajikan.
Masa tu aku dah agak kenyang. Jadi aku pakatlah dengan Wanie untuk kongsi makan. Aku plan nak order roti tisu yang sangat terkenal kat restoran tu. Wife aku dan anak-anak aku yang lain ada jugak order tosei, dan roti sardin. Dan aku teruskan meng-order roti tisu. Masa mula-mula aku order roti tisu pada kira-kira beberapa tahun lepas, aku ingatkan roti tu diperbuat dari tisu yang buat kesat mulut, atau tisu tandas. Kisar halus tisu tu dalam blender, campur tepung gandum sikit, majerin dan garam, lalu ditebar atas kuali panas. Aku ingatkan macam tu. Tapi itu dulu. Sekarang aku dah tau cara nak buat dia. Mula-mula dia ambil kayu balak sebesar tiga pemeluk King-Kong. Paling afdhal kalau pakai kayu cengal, balau atau resak. Kemudian, kulit kayu balak tu dikopek perlahan-lahan. Dan kulit kayu tulah yang nanti akan dipanaskan sampai garing. Untuk menambah perisa, dia letak jugaklah sedikit butter dan garam. Kekadang boleh letak susu pekat manis jugak. Dan rasanya sangatlah enak dan berkhasiat. Tambahan pulak restoran Original Kayu ni memang khusus dan pakar dalam membuat resipi masakan yang menggunakan kayu. Cubalah!!!

Sebahagian dari kulit kayu pokok cengal yang dijadikan roti tisu.
Kulit kayu cengal memang sangat keras. Tapi sangat sedap!!!
Rasailah kehabatan roti tisu dari kulit kayu balak cengal.

No comments:

Post a Comment