m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Tuesday, November 13, 2012

Misteri telefon yang menyakitkan

Hari ni hari Deepavali. Satu Malaysia orang cuti. Tapi ada jugak orang yang kena kerja, macam di kedai-kedai, hotel, plaza tol dan lain-lain lagi. Aku dan kawan-kawan aku kat ofis tak terkecuali. Kami pun kena kerja jugak, walaupun pada cuti umum. Hari cuti Deepavali ni akan diganti pada hari lain pada hujung tahun. Aku sebenarnya bukan nak berkisah pasal cuti Deepavali. Tapi aku nak kisahkan pasal apa yang berlaku pada saat-saat aku dah nak balik pada waktu maghrib tadi.


Lepas solat maghrib, aku putuskan untuk balik ke rumah, walaupun kerja masih ada sikit lagi untuk disudahkan. Tatkala aku tengah mengemas barang-barang atas meja, tiba-tiba telefon kat atas meja aku berdering. "Rrrriiinnggg! Rrrriiinngg!!!" Terlalu bising. Lalu aku mengangkat gagang dan berkata, "Hello". Terdengar suara seorang wanita muda bertanya, "Boleh saya bercakap dengan John Arazato Adriano Iskandar Shah Al-Insani?" Aku tergamam seketika bila mendengar nama itu dilafazkan. Memang aku tak pernah mendengar nama itu sebelum ini. Dan memang aku tak mengenali pemilik nama yang unik itu. Aku letak telefon seketika, dan bertanya kepada rakan sepejabatku yang lain. "Siapa staf kita yang namanya John Arazato Adriano Iskandar Shah Al-Insani?" "Ohhh... Itu Komeng!" jawab Shah. Aku nengok Komeng tak ada kat tempat dia. Mungkin dia dah balik kot. Aku angkat telefon balik. "Dia dah balik," kataku kepada wanita muda tadi. "Ya ke dia dah balik? Ya ke dia datang ofis. Tadi saya call, diorang kata dia tak ada?!" Aku terkedu mendengar jawapan dari corong telefon. "Sebenarnya saya pun tak tau dia datang ke tidak. Sini kan staf ramai. Saya rasa macam ada nampak kelibat dia tadi. Tapi saya tak pasti sangat," jawabku.

Wanita muda tadi tak puas hati. "Yang mana satu ni? Sebenarnya dia datang ke tak datang? Ada ke tak ada? Ke awak nak selindung sesuatu dari saya? Boleh saya tau siapa yang bercakap ni?" Nada wanita tadi memang dah sedikit menaik. Aku agak terkejut dengan pertukaran nada pertuturannya. Dan lebih terkejut dengan keraguan wanita itu terhadap jawapan yang kuberikan, walaupun jawapan itu adalah yang paling jujur dan telus. Darahku mula menyirap seketika. Aku memang cukup tak berkenan kalau orang tak percaya cakap aku, bila aku sedang bercakap benar. Terfikir jugak rasanya aku nak melempang muka wanita muda tadi dua tiga round. Akhirnya aku menjawab, "Awak settle hal awak dengan Komeng. Sekarang dia memang tak ada kat ofis. Dan tadi memang semua staf kena kerja. Assalamualaikum!" Dan gagang telefon aku letakkan. Masa aku nak letakkan gagang, aku sempat terdengar leteran wanita tadi yang tak sudah-sudah. Sangat menjengkelkan. Badanku naik angin dengan kejadian tadi, walaupun ketika memandu pulang ke rumah. 

Dan ketika sampai di luar rumah, tiba-tiba anjing jiran yang terlepas keluar telah mendekatiku dengan garang sambil menyalak. Eh, eh! Tak pernah dia bersikap sedemikian. Aku menyalak kembali pada anjing jiranku tadi. Ia berundur seketika, dan kemudian menyalak lagi, sehinggalah aku hilang dari pandangannya apabila aku  masuk ke dalam rumah. Macam-macam hal yang mengganggu mood aku malam tadi...

2 comments:

  1. Nak kena Komeng tu.. huhu

    Anjing pula yang kena ye? haha :D

    ReplyDelete
  2. Kena ambil kursus anger management. Benda kecil punya hal pun boleh buat kita marah...

    ReplyDelete