m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Sunday, November 18, 2012

Perginya Carrie

Pada suatu pagi yang normal, ketika aku menghantar anak aku ke sekolah, aku ternampak kelibat seekor kucing berwarna kelabu asap, berbadan kuyup, duduk tercongok kat tepi jalan dalam keadaan yang sangat lemah. Lokasi kucing tu tak berapa jauh sangat dari rumah aku. Aku bagi tau isteri aku. Kami mendekati kucing itu dan mendapati itulah salah seekor kucing kesayangan kami yang bernama Carrie. Itu jugak ialah kucing Amier sebenarnya. Kami angkat dia, masukkan ke dalam kereta dan bawa dia pulang ke rumah. Kami nampak matanya buta sebelah. Badannya sangat lemah tak bermaya. Tapi Carrie masih boleh bersuara. "Miauw", katanya berkali-kali.

Carrie yang sedang sakit.
Dalam fikiran kami pada waktu itu, Carrie mungkin telah disiram air panas oleh seseorang yang bencikan kucing. Perangai kucing memang kekadang suka berak kat rumah orang, atau curi makanan kat rumah orang. Nasib Carrie memang agak malang pada masa itu. Lalu dia dihukum sebegitu. Tapi hukuman macam tu memang sangat tak berperikemanusiaan! Namun demikian, sesekali terfikir jugak, mungkin insiden Carrie kena air panas tu tak disengajakan. Wallahualam. Kami biarkan Carrie rehat di ruang porch di rumah kami. Dia terlalu lemah. Nak kencing kat tanah pun tak larat. Jadi dia akan kencing kat tempat dia berehat. Makan pun mungkin tak lalu. Mungkin juga mulut dan lidahnya telah cedera. Dan aku rasa, kedua-dua belah matanya mungkin jugak telah buta. Penderitaan Carrie akhirnya berakhir jugak setelah dia sengsara untuk beberapa hari. Tubuhnya telah ditanam di belakang rumah. Mak dan adik beradiknya yang lain jugak telah ditanam di kawasan yang sama dulu. Kami sangat-sangat berharap agar adik-beradik Carrie yang lain akan lebih selamat duduk bersama-sama kami di rumah.

Hampir seluruh tubuhnya cedera.

No comments:

Post a Comment