m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, November 26, 2012

Menghijau...

Sempat baru minggu lalu aku singgah sebentar kat tempat permainan aku kat Tasik Ampang Hilir. Lokasi inilah aku dan isteri aku dok mancing ikan tilapia hitam, dan memperolehi hasil yang agak lumayan. Pemancing-pemancing kat kanan kiri semuanya jeles dengan kami. Dan kami semakin berlagaklah macam gaya ala-ala Mr Bean sikit-sikit.

Balik dari hantar mak dan kakak aku jumpa tabib homeopathy, aku sesaja singgah kat lokasi port lama aku. Aku nengok air dia bukan main hijau lagi. Semacam ada sejenis lumut air yang menyeliputi permukaan air. Seolah-olah macam ada sejenis alien yang nak menakluki tasik ni. Aku jugak pernah dengar yang memang ada sejenis tumbuhan atau lumut air yang kalau kuantitinya banyak sangat, akan mengurangkan kadar oksigen dalam air. Ini akan menyebabkan ikan dalam air kelemasan. Memang pernah ada kes macam ni. Beratus, malah beribu ikan mati tak bernesan. Aku sebenarnya tak tau lumut air ni jenis yang berbahaya atau pun tidak. 

Hijau dia sangat mengerikan, macam air spirulina.
Walaupun sekarang orang ramai dah tak dibenarkan lagi untuk memancing di sini, tapi aku masih lagi prihatin terhadap nasib tasik ni. Semoga satu hari nanti, DBKL bagi ajelah orang ramai memancing kat tasik yang penuh cerita dan sejarah ni. Dulu ada orang main water ski. Lepas tu penuh dengan kiambang menutup tasik. Lepas tu toman membiak jadi bagak-bagak. Lepas tu DBKL bagi cantik dan bersih. Lepas tu dah tak boleh mancing. Lepas tu ikan makin giat membiak. Tapi dah tak ada orang nak mengaut hasil dari dalam tasiknya. Tapi aku jugak berharap, kaki-kaki pancing lain kali kalau nak pergi mancing, janganlah mengotorkan tasik. (Ini memang tabiat buruk kaki pancing yang susah nak dikikis). Sisa umpan, puntung rokok, sisa makanan, semua dibaling kat tepi tasik. Memang geram betul aku. Kalau masalah ini dapat di-settle-kan, aku rasa, jangankan Tasik Ampang Hilir, Tasik Titiwangsa dan Tasik Perdana pun DBKL bagi mancing untuk umum.

Tapi tak nampak pulak ikan mati kat kawasan ni.

No comments:

Post a Comment