m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Saturday, November 3, 2012

Wadi Hadramawt

Suatu malam, ketika aku kat rumah bersama anak-anak, aku dapat panggilan dari isteriku. Masa tu isteriku tengah keluar ke kedai dengan salah sorang kakaknya. Dia kata bawak anak-anak ke sebuah restoran Arab kat Jalan Ampang. Nama restoran tu ialah Restaurant Wadi Hadramawt. Masa tu aku dah kenyang makan malam kat rumah. Tak apalah. Pergi aje nengok. Aku bawak sekali anak kakak ipar aku, Salleh yang dititipkan ke penjagaanku sementara uminya pergi ke kedai dengan isteriku.

Restorant Wadi Hadramawt.
Ini adalah first time aku pergi ke restoran ni. Sebelum ni, kewujudannya pun aku tak pernah tahu. Malam tu cukup ramai orang yang datang untuk makan. Tempat parking jugak jadi sesak. Ruang dalam dihias cantik ala-ala Arabian Nights (sah-sahlah ni memang restoran Arab. Takkan nak hias macam interior mat saleh pulak kot).

Dekorasi siling.
Bila time order makanan, masing-masing buat pilihan sendiri. Aku yang dah agak kenyang sekadar order kebab aje. Dan bila makanan sampai, kami pun makan dengan penuh berselera. Semua yang kami order terasa sedapnya. Nasi mandy-nya sedap. Masakan "the bathing goat" (kambing mandy) jugak enak. Kebab dan lain-lainnya juga enak. Malah minuman yang kami order seperti air mangga juga sangat mengancam. Tetapi air lemon-nya sangatlah masam. Sampai kecut wajah dan perut kami bila menghirupnya. Tapi rupa-rupanya ada rahsia di sebalik kemasamannya itu. Lepas makan kambing mandy, dan kemudian minum air lemon tu, memang terasa kesesuaiannya. Gandingan inilah yang sebenarnya sangat hebat. Harganya adalah sederhana. Tapi memang sedap. Kami pulang dengan hasrat untuk berkunjung lagi ke tempat ini pada masa yang lain.

Salleh dan Wanie sedang memilih masakan yang paling unik ditawarkan.
Salleh mencadangkan kepada Amier untuk order unta masak cili api.
Tisu restoran.
Air lemon dan air mangga. Kedua-duanya sangat hebat.
Kambing dan nasi mandy. Pasal tulah kambing tu nampak bersih sikit.
Amier makan udang goreng tepung.
Salleh pulak makan ayam perasa itik.
Jom beredar. Kami dah kenyang!

No comments:

Post a Comment