m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Thursday, November 15, 2012

Perjalanan 10 jam menghantar Syahmie

Jarak dari Kuala Lumpur ke Gemencheh taklah jauh sangat. Cuma kira-kira dua setengah jam perjalanan aje. Lepas cuti Raya Haji lepas, kami pun kena hantar Syahmie untuk pulang ke asrama di Gemencheh. Kami bertolak dari KL sebelum zuhur. Kat highway memang banyak kereta. Maklumlah, sama-sama orang berangkat pulang ke destinasi masing-masing pada hari yang sama. Mata aku agak mengantuk di perjalanan. Air 100 Plus bertong-tong aku telan, sampai kembung perut aku. Akhirnya, kami sampai jugak kat Alor Gajah. Di Pulau Sebang (yang tak terletak di tengah laut pun), kami berhenti seketika untuk menikmati cendol yang terkenal di seluruh Nusantara. Kami order cendol special. Dalam cendol special ada macam-macam isinya. Antaranya termasuklah jagung, kacang merah, pulut, nasi beriyani, kelapa parut, cereal, serbuk perada, labuci dan manik berkilauan. Masa mula-mula aku makan cendol kat sini, aku rasa sangat hebat rasanya. Kali ni aku rasa macam biasa-biasa aje pulak. Mungkin sebab perut aku dah terlalu penuh dengan air 100 Plus sampai tak ada ruang untuk diisi cendol. Maka kenikmatannya juga tak dapat aku rasai sepenuhnya.

Layan I-pad dengan cengkodok badak sumbu sementara menanti cendol datang.
Ini dia cendol special yang tersohor di abad ini.
Syahmie sedang menikmati cendol.
Gerai cendol ni tak pernah lengang dari pengunjung.
Anak dan bapak menikmati cendol yang sama - cendol Pulau Sebang.
Ada orang bagi sms suruh tapaukan cendol super special lima bungkus.
Setelah makan cendol dan makan cengkodok badak air, kami meneruskan perjalanan ke Gemencheh. Syahmie pun kembali bermukim di asrama. Setelah solat, barulah kami bertolak ke KL balik. Rupanya ada betulnya jugak kata orang, "kalau bertolak, bila nak sampai?" Perjalanan ke KL sangatlah jam yang amat luar biasa. Kami cuba ikut jalan lain. Dengan mengunakan imej satelit, kami cuba ikut jalan Kuala Pilah, untuk ke highway LEKAS. Kat situ jugak jam yang sangat hebat. Kami macam terperangkap. Ikut short cut mana pun, pasti jam. Tak ada jalan yang tak jam. Malah jalan laut, sungai dan udara jugak jam. Sangat-sangat-sangat jam!!!

Kat R&R di lebuhraya LEKAS.

Dalam keadaan merangkak-rangkak, akhirnya kami sampai jugak kat highway LEKAS. Di highway LEKAS, kami singgah sebentar kat R&R yang besar tapi tak meriah langsung. Lepas solat, kami cari makan. Tak banyak gerai yang bukak. Akhirnya kami pilih untuk pergi ke sebuah gerai yang nampaknya macam tak ramai orang. Kami pun tanya tuan punya kedai, "Makanan apa ada jual?" "Oooohhh... macam-macam menu ada. Ada nasi goreng kampung, bandar, pataya, paprik, usa, kunyit, ikan masin, ikan paus, bla bla bla bla... Ada mi goreng, rebus, sup, ladna, mamak, cina, bangladesh, nepal, bla bla bla..." Dan beratus menu masakan disebutkan oleh tuan kedai. "Tapi encik cuma boleh order nasi goreng kampung aje. Yang lain-lain bahan dia dah habis," kata tuan kedai sambil tersengih bak kerang busuk. Aku terkedu sambil terfikir. "Okay-lah. Bagi satu nasi goreng kampung, dan dua teh-o panas". Tak lama menunggu, teh-o panas pun sampai. Tapi makanan yang kami pesan, berkurun-kurun tak jugak tiba. Rupanya bukan kami saja yang terpaksa menunggu lama. Ada pelanggan lain pun kena tunggu lama macam kami untuk mendapatkan pesanannya. Setelah hanpir sebulan menanti, akhirnya sampai jugak nasi goreng kampung yang kami order. Satu pinggan nasi, kami kongsi dua orang. Setelah makan dan minum, kami teruskan perjalanan sampai ke rumah. Tiba di rumah kira-kira jam 12 malam. Fuh! Memang penat sungguh. Badan dan tulang belakang aku sakit-sakit pasal duduk terlalu lama dalam kereta. Kami on the road tak kurang 10 jam lamanya. Jom tidur ajelah...

Tempat ni besar, tapi tak hidup.
Inilah gerai makan yang banyak menu tapi tak banyak masakan.

No comments:

Post a Comment