m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Sunday, November 11, 2012

Anak-anak Brownie

Aku ada sekor kucing ni, namanya Brownie. Tapi korang mungkin dah konfius pasal kucing aku memang banyak. Macam-macam nama pulak tu. Jadi untuk men-refresh fikiran korang, apa kata aku kisahkan balik salasiah keluarga keturunan Brownie ni. Biar korang semua tahu sejarah riwayatnya.

Al-kisah si Brownie ni (kucing betina) ada empat beradik satu mak satu bapak. Adik beradik dia termasuklah Grey (arwah), Speckie (arwah) dan Blackie (arwah). Tinggallah Brownie sekor. Brownie ni jugak ada enam ekor adik satu mak lain bapak. Mereka ialah Snowie, Isabel, Carrie (nazak), Spottie (bagi orang), Tempe (arwah) dan Guard (arwah). Mak mereka semua ni bernama Snowcat (arwah). Bapak mereka - aku pun tak tau siapa, pasal Snowcat masa dia kahwin dulu senyap-senyap je. Tak macam kucing lain. Brownie sekarang ada tiga ekor anak. Mereka ialah Arabade, Temtem dan Tinton. Anak-anak Brownie ni semua masih kecil budak lagi.

Dulu kami nengok perut Brownie bunting. Lepas tu nampak dah kempis pulak. Tapi tak nampak pulak kelibat anak-anak dia. Lalu kami bagi tahu Brownie suruh bawak anak-anak dia balik rumah. Brownie dengar cakap kami. Dan pada suatu hari tu, kami nampaklah kelibat tiga ekor anak Brownie yang masih kecil. Kami ambil mereka dan masukkan ke dalam sangkar. Mereka akan duduk dalam sangkar sampailah cukup besar untuk berdikari. Berikut adalah gambar anak-anak Brownie...

Brownie yang pemalu.
Arabade - aku yang bagi nama.
Temtem (Amier bagi nama) sedang bermain dengan Tinton (wife aku bagi nama).

No comments:

Post a Comment