m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Tuesday, November 20, 2012

Mengejar waktu, memburu pesawat haji

Kenduri doa selamat untuk mengerjakan haji telah diadakan pada sebelah malam di Kalumpang Resort. Pada esok harinya, pada sebelah siang, Abang Hasni dan Kak Ogie telah berangkat ke Kompleks Tabung Haji Kelana Jaya sebelum berangkat ke tanah suci. Mereka perlu mendaftar masuk pada sekitar jam 12 tengah hari. Kami serta Kak Timah pun bergegaslah dari rumah untuk turut menghantar mereka di Kelana Jaya. Kami bertolak dari rumah agak lewat. Memang kalau ikut tempoh perjalanan normal, kami macam tak sempat nak berjumpa dengan Kak Ogie sebelum mereka masuk ke dalam dewan pendaftaran. Kalau dah masuk ke dalam dewan, maknanya mereka dah tak boleh keluar lagi. Untuk memastikan isteriku dan Kak Timah dapat berjumpa dengan Kak Ogie, aku telah memecut kereta yang kupandu selaju kira-kira 455 km/j. Mencelah-celah di tengah kesibukan Bandaraya Kuala Lumpur bukanlah suatu perkara yang mudah. Tapi, dengan semangat cekal dan berjiwa kental, aku redah jugak jalan-jalan sempit seperti Jalan Chow Kit, Jalan Sultan Ismail, Jalan Tuanku Abdul Rahman, Lorong Haji Taib, dan Lebuhraya Persekutuan sebelum kami meluru laju ke Kelana Jaya.

Koas dan Intan.
Inilah pintu dewan pendaftaran. Kalau dah masuk, pegawai Tabung Haji tak bagi para jemaah keluar balik.
Sesekali Kak Ogie akan menelefon dan bertanya, "Jauh lagi ke?" Kami lantas menjawab, "Masih on the way. Dah nak sampai, dah". Dan aku terus menekan pedal minyak sampai maksimum. Dengar ceritanya kapalterbang dah pun berlepas. Kami tak putus asa. Kami terus aje mengejar. Dan dalam proses nak sampai ke destinasi, kami telah ditahan oleh tak kurang daripada sepuluh peronda polis. Tapi dengan kepakaranku memandu kereta selama dekat 50 tahun, aku telah berjaya meloloskan diri sehinggakan pihak polis kebingungan, macam mana kami boleh hilang lesap lenyap di celah-celah kesesakan lalu-lintas.

Bergambar sebelum pulang.
Walau pun kapalterbang dah berlepas, aku masih nekad untuk mengejar kapalterbang itu. Lalu kutekan enjin turbo menggunakan kuasa plutonium, dan kereta yang kupandu pun meloncat tinggi mencapai awan. Dan adegan kejar-mengejar kapalterbang pun berlaku. Aku sempat potong kapalterbang itu dan berhenti betul-betul di depannya. Pilot kapalterbang terpaksa menekan brake emergency bagi mengelakkan berlakunya perlanggaran. Pilot pun keluar dari kapalterbang dan bertanya, "Ada apa korang blok kapalterbang aku, ha?!" Nadanya cukup marah. "Kami nak jumpa Puan Salamah dan suaminya," jawab kami. "Dia belum terbang lagi. Dia masih kat Tabung Haji!" jawab pilot tadi. "Sorry-lah bro. Salah information-lah". Kami angkat tangan kat pilot tadi, dan terus ke Tabung Haji Kelana Jaya.

Koas, Ika, Kak Esah dan Kak Timah.
Amier macam tak puas hati aje.
Apabila sampai di destinasi, aku pun menurunkan isteri serta Kak Timah. Dan aku terpaksa cari parking kereta kat lokasi yang agak berjauhan. Setelah parking kereta, aku pun bergegas masuk kat halaman Tabung Haji. Bila aku jumpa wife aku, dia kata Kak Ogie dah masuk dalam dewan. Isteriku dan Kak Timah sempat jugak berjumpa, bersalaman dan peluk cium sesama adik beradik. Aku bersyukur, mereka sempat mengucapkan selamat jalan. Apa lagi yang perlu ditunggu, kami pun terus beredar dari situ. Aku ada satu jemputan di rumah kawan sekolah ku di Sungai Buloh.

Ramai sungguh orang yang hantar para jemaah haji.
Koas dan Ika bersama mama mereka - Kak Esah.

No comments:

Post a Comment