m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Tuesday, November 20, 2012

Kenduri selamat haji di Kalumpang

Ini kisah kakak ipar aku dan suaminya nak pergi haji. Lama tak lama aku simpan entry ni, sampaikan kakak ipar aku dah pun balik dari Makkah, dan pulang ke tanah air pada minggu sudah. Tapi tak apa. Aku akan kisahkan jugak persediaan beliau dan suami, Abang Hasni, sebelum berangkat mengerjakan haji di tanah suci Makkah.

Ayah Abang Hasni membaca potongan ayat-ayat Al-Quran.
Rasul mendukung anaknya.
Macam kelaziman bakal-bakal haji, mestilah buat kenduri doa selamat sikit, supaya perjalanan pergi balik selamat. Supaya dipermudahkan ketika membuat haji. Supaya sihat walafiat. Dan yang paling penting, supaya mendapat haji yang mabrur. Jadi kenduri doa selamat telah diadakan di Kalumpang Resort yang terletak di Kalumpang. (Ya lah, takkan terletak di Kuala Kangsar pulak kan?) Majlis diadakan selepas maghrib. Jadi, selepas habis ofis hour, kami terus keluar pejabat dan jemput dua orang kakak ipar aku dan terus menghala ke Kalumpang. Tiba di Kalumpang kira-kira dah nak masuk waktu isyak.

Belah mulut denga air zam-zam.
Abang Hasni memotong jambul anak saudaranya.
Selepas solat isyak, kami berkumpul di suatu ruang besar untuk menghadiri majlis doa selamatnya. Rupanya adik Abang Hasni, Rasul ada nak buat cukur jambul untuk anaknya. Jadi upacara itulah yang dijalankan dulu. Bacaan selawat ke atas Nabi s.a.w. dibacakan sambil rambut anak digunting sedikit dan dimasukkan ke dalam buah kelapa. Sesudah acara ni selesai, barulah buat tahlil dan doa selamat sikit. Ayah Abang Hasni mengetuai pembacaan tahlil. Bacaannya sangat sedap. Rupa-rupanya ayah Abang Hasni ialah seorang qari. Patutlah bacaannya mantop.

Koas dengan perasaan gementar mencuba menggunting jambul baby.
Giliran Abang Zai menjalankan tugas.
Abang Karim (a.k.a. Ustaz Pilihan) menggunting jambul baby.
Along Fahmi dan Is terliur menengok telur rebus dan pulut kuning yang ditatang.
Masih menggunting jambul.
Ayah Abang Hasni terus berselawat.
Abang Hasni dan salah seorang pekerjanya.
Di kalangan kaum keluarga.
Ibu Abang Hasni dan Kak Uda. Kak Uda nampak lain sikit kali ni. Oooohhh... dia bukan sedang makan.
Suraya, Nana dan Ika sedang menanti Syakira mengeluarkan barang ajaib dari poket Doraemon-nya.
Membaca doa penutup.
Lepas habis baca doa, kami semua dijemput makan. Makanan malam tu boleh tahan jugak kaw dia. Dan yang paling aku favourite-kan ialah dia punya sup daging. Memang mengancam. Malumlah, lepas jalan jauh dari KL, mestilah lapar! Aku makan dengan agak banyak jugak. Sambil tu, Abang Hasni terus mencapai mikrofon dan memberi sedikit ucapan kepada hadirin yang terdiri dari ahli keluarga serta para pekerja di resort. Ucapannya sedikit sebanyak menyentuh kalbu. Sayu jugak aku mendengarnya.

Antara barangan yang disediakan.
Makan dengan penuh berselera.
Abang Hasni memberikan ucapan.
Bersama Kak Long.
Kak Uda dan Kak Esah.
Yes! Ini barulah Kak Uda yang sebenarnya. Makan dan kak Uda bagaikan tak dapat dipisahkan.
Kak Ogie (yang nak pergi haji) dan Kak Timah.
Abang Zai sedang menjamu selera.
Lepas tu, kami pun teruskan makan dan bersembang. Sambil tu pulak, ayah Abang Hasni sesekali akan bertaranum, berzanji dan bermarhaban. Semua hadirin enjoy dengar bacaannya yang merdu. Aku yang duduk semeja dengan ayah Abang Hasni, Abang Zai dan Abang Karim, tak sudah-sudah mengusik Abang Karim. Kebetulan pulak pada malam tu Abang Karim pakai dressing macam Ustaz Pilihan. Jadi kami bagi tahu kat ayah Abang Hasni yang Abang Karim ni juara. Maka tak sudah-sudahlah Abang Karim didesak oleh ayah Abang Hasni untuk berzanji dan bertaranum. Aku dan Abang Zai pulak tak habis-habis gelakkan Abang Karim. He he he... Sorry...

Suraya dan Syakira.
Nana dan Ika.
Kamelia dan Kak Saba.
Sesudah semua majlis selesai, kami mintak diri untuk pulang awal sedikit dari tetamu yang lain. Majlis yang diadakan pada malam tu memang lain dari kebiasaannya. Kalau selalu, ruang angkasa dipenuhi dengan nada lagu serta nyanyian suara-suara sumbangsih tatkala berkaraoke, tapi pada malam tu, suara merdu melafazkan ayat-ayat Allah pulak yang kedengaran. Suasana pada malam tu memang sangat-sangat hebat!

Intan sedang makan sup kepala gajah.
Adam malu dengan kamera. Dia tutup muka.
Ika dan Shahira. Eh eh, Adam enter frame-lah!
Ardy dan Zila.

Itik-itik ini gembira dan bersyukur pasal tak dijadikan lauk untuk santapan pada malam itu.

No comments:

Post a Comment