m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, November 19, 2012

Amier masuk sekolah rendah

Kira-kira dua minggu yang lepas, aku bawak Amier ke sekolah rendah kat Kg. Melayu Ampang. Mula-mula Amier macam tak berapa nak pergi. Tapi lepas dipujuk, barulah dia okay. Sebenarnya pada hari Sabtu tu ada penilaian prestasi bebudak tadika. Jadi dari ujian yang diadakan ni, dapatlah pihak sekolah menentukan kelas mana murid-murid tahun satu tahun depan bakal ditempatkan. Yang cemerlang, duduk kelas ataslah. Yang kurang, duduk kelas sebelah bawah sikit. Itu aje matlamatnya.

Mendengar ceramah dengan penuh khusyuk, walaupun badan sakit-sakit.
Ujian sepatutnya bermula jam 8.30 pagi. Tapi mak bapak dan anak-anak yang terlibat ada jugak yang datang agak lewat. Jadi seluruh proses pun dilewatkan sedikitlah. Sementara bebudak masuk kelas untuk mengambil peperiksaan, mak bapak berkumpul kat dewan besar untuk mendengar ceramah motivasi dari seorang guru dan jugak motivator dari sekolah seberang sana. Lama jugak nak mendengar ceramah - kira-kira lebih dua jam. Itu aku tak kisah, tapi kerusi dia agak kurang selesa. Belakang dan punggung aku sakit-sakit bila duduk terlalu lama. Akhirnya aku keluar awal sikit, dan terus meluru ke kelas Amier, nak tengok dia dah siap ke belum jawab soalan.

Masa kat tepi kelas, aku nengok Amier bukan main khusyuk dia mewarna lukisan yang diberi oleh guru. Kertas ujian dah siap, dan dah hantar lebih awal. Akhirnya bila dah jam 11 pagi, semua murid disuruh balik oleh guru yang menjaga kelas. Kalau mak bapak belum tiba, mereka kenalah tunggu dalam kelas dengan guru-guru. Aku tanya Amier, senang ke susah. Dia kata senang. Dan Amier jugak berasa sangat seronok jawab kertas soalan tadi. Mood dia pun happy aje. Dan aku yang pada awalnya marah-marah pada Amier pasal dia tak nak ke sekolah, telah lembut hati dan mengupah Amier dengan air susu dan cokelat.

Amier tengah fokus dengan lukisannya.

No comments:

Post a Comment