m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, November 12, 2012

Cuba try main agresif sikit

Main badminton setiap minggu dengan orang yang sama, dengan corak permainan yang sama, dengan baju dan seluar yang sama, dengan reket yang sama, memang menyeronokkan. Tapi jika ingin lebih berkembang dalam permainan, mungkin perlu dipelbagaikan bertarung dengan orang-orang yang baru, yang lebih handal, yang lebih berpengalaman. Barulah mutu permainan boleh meningkat. Untuk orang-orang yang dah agak  berusia macam aku ni, rasanya macam dah tak larat nak menduga kehebatan pemain-pemain yang lebih handal. Pasti pancit, mudah tewas tanpa rally dan akhirnya main pun tak berapa nak syiok. Nasihat ini aku khususkan kepada golongan muda - anak-anak buahku.

Andai katalah, tak berpeluang untuk berjumpa geng-geng badminton dari kumpulan lain, apa kata pelbagaikan corak permainan. Siapa yang biasa main defensif dan slow, cuba main agresif, laju dan banyak menyerang. Begitu jugaklah sebaliknya. Pada satu permainan regular kami, aku ada jugak cuba nak main agresif sikit - banyak smash dan buat pukulan deras. Tapi maklum ajelah, tangan dah tak berapa nak kuat, pukulan deras aku pun sekadar 20 km/j aje. Dan akhirnya aku yang tercungap-cungap. Jadi aku pun putuskan untuk main ala-ala pukulan manja aje, asal lepas net.

Pada satu minggu tu pulak, ketika players sangat tak ramai, kami berpeluang bermain dengan geng court sebelah. Aku partner dengan Abang Zahid menentang pihak lawan dari kampung seberang. Memang tak terlawan langsung. Mudah sangat mereka meratah kami. Gandingan Faiisal dan Taufik jugak tewas mudah dengan pasangan veteran mereka yang dah berumur dekat 100 tahun setiap sorang. Setidak-tidaknya kami dah tau ranking kami sekarang di mata dunia. Dan kami jugak dah mula sedar diri yang bahawasanya kami memang tak terer. Anak-anak buahku yang masih muda, anda masih banyak stamina lagi. Jom kasi pulun habis-habisan sampai nanti kita boleh balas dendam dengan geng court sebelah. Kami pakcik-pakcik yang dah veteran ni macam tak berapa mampu nak meningkatkan prestasi. Tugas duduk kat front line perlu digalas oleh Faiisal, Abby, Taufik, Faridz, Kois, Ali, Hidayat, Akid dan lain-lain lagi...

Faiisal sedang training dengan Ali.
Kaki aku ni pun ada kalanya sakit-sakit.

No comments:

Post a Comment