m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Thursday, January 26, 2012

Siap-siap potong rambut

Hujung minggu lepas sebelum menghantar Syahmie pergi belajar di MRSM Gemencheh, kami tiga beranak, aku, Syahmie dan Amier pergi ke kedai gunting rambut di Ampang Jaya untuk menghensemkan diri kami sendiri dengan berambut pendek dan kemas. Macam biasa, aku akan mintak tukang gunting pakai mesin nombor 2 dan kasi gondol aku punya kepala.

Aku dah pergi ke kedai gunting ni sejak masih kecil lagi. Sekarang tukang gunting lama dah tak beroperasi. Diganti dengan tukang gunting yang baru dan muda. Aku rasa selain dari warga Malaysia, ada jugak warga India. Tapi pasal dah biasa dan dah lama duduk kat negara ni, maka boleh jugaklah diorang cakap Melayu. Tapi dia punya key words ialah, "trim, nipis, slope, sideburn dan MGR". 

Dulu kat kedai ni siap gantung gambar bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abu Hassan Omar tengah gunting rambut. Tapi baru ni aku pergi, nengok gambar tu dah tak ada. Mungkin buat masa ni dah tak relevant lagi. Kena cari tokoh-tokoh yang lebih berpengaruh dan popular untuk menghiasi dinding kedai.

Kedai Gunting Rambut Jayya.
Lepas gunting rambut, kepala masing-masing jadi ringan. Dulu Amier tak takut dengan pisau cukur. Tapi sekarang dia semakin suspen pulak. Jadi, tukang gunting tu tak jadilah nak pakai pisau cukur kat Amier. Amier paling takut sekali ialah kalau kepalanya dibotakkan macam kepala aku. Dia takut kawan-kawan ketawakan dia kat kelas tadika. Semua sekali kena bayar RM24 untuk tiga orang.

Penggunting rambut profesional sedang gunting rambut Syahmie.

No comments:

Post a Comment