m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Tuesday, January 31, 2012

Menghantar Syahmie ke Gemencheh: Baru hantar dah melawat

Bahagian 5 (Akhir)

Baru tiga hari kami hantar Syahmie ke Gemencheh, kami dah pergi melawatnya pada hari Sabtu lepas. Syahmie dua kali telefon kami pakai telefon warden dan telefon senior cakap boleh melawat pada hari Sabtu dan Ahad. Jadi dalam fikiran kami mungkin Syahmie nak kami lawat dia. Maka di kesempatan yang ada, kami pun pergilah lawat dia kat Gemencheh.

Syahmie baru habis satu aktiviti. Kejap lagi ada aktiviti lain pulak.
Syahmie nampak gelap sikit pasal banyak terkena pancaran matahari.
Kami sampai Gemencheh kira-kira jam 2 petang. Sebelum tu kami pergi ke Gemas dulu beli sim card untuk Syahmie dan buat fotostat sikit. Lepas tu barulah kami ke MRSM. Masa kami datang tu, kebetulan Syahmie ada kat luar surau. Jadi kami terus ternampak dan tak payah tercari-cari. Rupanya hari tu aktiviti silaturrahimnya (orientasi) masih belum selesai. Hari tu jadual pelajar tingkatan satu memang pack habis. Dari pagi sampai ke malam ada aktiviti mengenal sekolah dan mengenal warga sekolah. Baguslah macam tu. Tapi dengan jadual yang sebegitu ketat dan mampat, kami cuma dapat jumpa Syahmie sekejap-sekejap ajelah. Yang paling penting kedatangan hari tu ialah untuk memberikan Syahmie sebiji handphone tanpa kamera, tanpa memory card atau gadget-gadget lain agar kami mudah berhubungan. Pengetua dia kata boleh bawak handphone masa taklimat hari tu. Itu yang kami belikan satu untuk Syahmie. Selain bagi handphone, kami jugak bawakkan sedikit juadah dari rumah seperti nasi lemak, karipap bakar dan air mineral sekotak untuk dinikmati di asrama bersama kawan-kawan. Itu tak masuk kelapa muda satu tandan, pisang abu satu tandan jugak, kuali, minyak masak, dapur gas, tong gas, tepung. Manalah tau kalau-kalau lapar bolehlah Syahmie dan kawan-kawan buat pisang goreng kat asrama. He he he. 

Makan tengah hari - nasi lemak dari rumah.
Aku kena habiskan nasi Wanie dan Amier.
Memandangkan Syahmie dan semua pelajar tingkatan satu sangat sibuk, jadi kami pun melepaklah kat kafeteria depan surau sepanjang petang tu sambil makan-makan, minum-minum dan melayan kerenah Amier. Kat kafeteria tu suara Amierlah yang paling kuat sekali. Angin kat kawasan sekolah memang kuat tapi tak kencang. Memang sangat nyaman untuk kami beristirahat. Dan ada kalanya menyebabkan mata mengantuk sebab terlalu nyaman.

Duduk kat kafeteria ni memang nyaman.
Kami makan nasi lemak yang kami bawak dari rumah kat kafeteria tu. Lepas makan nasi, Amier mulalah dengan aktiviti melukisnya. Gambar kegemaran Amier ialah gambar dinosaur. Berhelai-helai kertas yang digunakan Amier untuk melukis.

Amier dapat ilham nak lukis gambar dinosaur.
Bergelas-gelas air minuman habis.
MRSM Gemencheh ni merupakan satu-satunya MRSM yang ada sungai dan tasik kat dalam kawasan sekolahnya. Sebenarnya tasik tu ialah kolam tadahan atau kolam limpahan air hujan (retention pond). Pelajar-pelajar memang tak dibenarkan mendekati tebing kolam atas alasan apa sekali pun. Bentengnya pun sangat tinggi dan curam. Sekeliling kolam tu dipagari dengan pagar dawai. Tapi dari bahagian atas, aku sempat menengok secara fokus akan persekitaran kolam itu. Memang boleh nampak riak-riak ikan yang besar sedang berenang di dalam kolam. Malah kat suatu sudut kolam, aku boleh nampak kelibat beberapa ekor ikan bersaiz gadang sedang berenang-renang dengan gembiranya. Saiz seekor ikan tu kalau tak salah mata aku memandang, ada sebesar ikan lumba-lumba yang terdapat di lautan Atlantik. Itu yang membuatkan aku jadi geram nak turun memancing kat situ! Entah-entah orang kafeteria tu tangkap ikan kat kolam tu, masak dan jual kat student MRSM. Manalah tau, kan.

Kolam tadahan yang banyak ikan besar-besar.
Kat kawasan bulat merah tu ada ikan jaws yang sebesar bas sekolah!
Setelah solat asar, kami berkesempatan berjumpa dengan Syahmie lagi. Segala bekalan kami berikan kepada Syahmie. Handphone pun kami beri dengan beberapa pesanan. Peraturan sekolah perlu dipatuhi. Kalau tak nanti telefon kena rampas. Lepas bersalaman kami pun tinggalkanlah Syahmie meneruskan aktiviti minggu orientasinya di sekolah. Kali ni kami tinggalkan Syahmie dengan perasaan yang setabil. Tak terlalu sayu macam dulu. Lagi pun kalau rindu, boleh telefon aje Syahmie selepas waktu kelas malamnya. Oh, ya! Minggu depan ni ada cuti Maulidurrasul dan Thaipusam. Pelajar dibenarkan balik cuti empat hari. Yes! Kami plan nak pergi berjalan bersama satu keluarga sebelum masuk balik hari bersekolah dan hari bekerja.

Kawasan sekolah MRSM Gemencheh.

No comments:

Post a Comment