m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Tuesday, January 10, 2012

Bercuti di Kampung Pasir Putih: Soal makan

Bahagian 2

Sewaktu kami sampai ke destinasi pada waktu maghrib, memang telah ada anak-anak buah yang sedang bakar barbeque menggunakan api panahan petir. Yang dibakar termasuklah ayam, udang, sotong, burger dan sosej. Tapi semua makanan panggang ini cepat laris. Tak sempat aku nak menjamah sotong dan udangnya. Bau barbeque ni aje sudah cukup menyelerakan. Sehinggakan hampir seluruh penduduk kampung datang ke sini. Mereka ingatkan ada subsidi makanan free dari penderma budiman. Terpaksa kami suruh mereka balik sambil berkata, "Maaf ya. Lauk tak cukup untuk semua orang. Tuan-tuan boleh beredar sekarang."

Membakar lauk-pauk.
Amin masak barbeque sambil buat booking. Semua sosej tu dia yang punya.
Kois sedang mengira ada berapa batang sosej semuanya. Kois rasa Amin dah songlap setengah paket.
Malam tu ada banyak makanan yang terhidang. Ada nasi goreng dan lauk pauk serba sedikit. Mungkin agak penat setelah memandu jauh, jadi seleraku cuma pada buah tembikai yang memang menyegarkan. Hadirin makan sampai kenyang dan tersandar. Dan aku terus menghadap buah tembikai berseorangan.

Amier gembira dapat makan.
Sedang makan.
Wanie dan makanan bagaikan satu.
Mak Long sedang menunggu barbeque masak.
Ayam panggang cap Ayam.
Mak Anjang dan Syura tengah cari kuah roti canai.
Bonda Rahmah gembira nengok gelagat anak, menantu dan cucu-cucunya. Syura gembira nengok makanan.
Baru lepas makan malam.
Sarapan dan minum pagi diteruskan pada hari esoknya. Adegan menggoreng nugget dilakukan secara bergilir-gilir oleh hadirin, termasuklah mak Uda, pakcik Karim dan Siti. Isteri aku yang kebetulan kelaparan telah jumpa Maggi dan masak Maggi berkuah. Ini kemudiannya menjadi ikutan anak-anak buah yang lain yang kebetulan sama-sama kebuluran setelah beriadah.

Pakcik Karim memperlihatkan bunga silat jurus Gorengan Nugget Pertiwi.
Siti, penggoreng nugget paling laju berlari.
Kami disajikan pulak dengan durian kampung. Acara mengopek durian diketuai oleh Atuk Atan. Pak Andak dengan menggunakan pisau hikmatnya telah membelah buah durian macam belah buah nangka. Ah! Tak kisahlah tu. Janji dapat rasa isi kandungannya yang enak dan berkhasiat. Banyak jugak buah durian yang tersaji. Tapi ada juga yang masih muda dan keras. Ali, Akid dan Hidayat kemudiannya mengambil alih tugas mengopek durian dengan menggunakan skrew driver. Memang agak mencabar. Tapi nasib baiklah kat sekolah ada belajar subjek Kemahiran Hidup. Ada jugaklah tips-tips yang dipelajari untuk mengupas kulit durian menggunakan alatan apa saja yang ada depan mata.

Atuk Atan sedang menikmati keenakan buah durian kampung.
Masih banyak lagi durian untuk dikupas dan dimakan.
Atuk Atan mengajar cucu-cucunya kaedah mengopek buah durian yang paling afdhal.
Dekat lapan jam Ali dan Hidayat cuba mengupas kedua buah durian ini. Namun masih gagal!

No comments:

Post a Comment