m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Wednesday, July 27, 2011

Bila cicak dah melekat

Setiap kali aku ke meja makan untuk menjamu selera, pasti ada mata-mata kecil melirik ke arahku dan ke arah makanan yang terhidang. Bila malam menjelang, atau bila suasana lengang dari kehadiran manusia, mereka ini mula mengintai peluang mendekati tudung saji dan mencari lubang untuk masuk dan menjamah apa saja yang terhidang. Barangkali mereka sudah biasa mendapatkan makanan cara ini, kerana dari susuk tubuhnya yang agak gempal dan gebu, sudah pasti usaha mendapatkan makanan selalunya berakhir dengan kejayaan. Lalat-lalat nakal juga memang selalu mengerumuni makanan dan ini juga menjadi tarikan.

Kami memang cukup geli dengan mereka. Merekalah sang cicak yang hidup berleluasa di rumah kami. Di lantai, siling, atas meja, celah almari, penuh dengan cicak. Terlalu banyak cicak di mana-mana. Selak cicak baru nampak jubin lantai. Banyak sungguh! Macam-macam cicak ada, termasuklah cicak gecko yang harganya puluhan ribu. Pakcik kayo! Pakcik kayo! Tapi bukan itu matlamat kami. Tanda hitam putih yang ditinggalkan sang cicak memang merimaskan. 

Kami fikir ikhtiar untuk membasmi cicak-cicak durjana ini. Kakakku lalu membeli pelekat cicak yang sangat hebat dari kedai berhampiran. Hari pertama kami hamparkan di atas meja makan telah membuahkan hasil yang lumayan. 5 hingga 7 ekor cicak telah terjerat. Besar-besar belaka. Bukan saja cicak yang kena perangkap, tetapi juga beberapa ekor biawak yang berlegar-legar di belakang rumah mengendeng ayam jiran turut terjerat sama. Malah seekor buaya tembaga sebesar kereta Kancil yang selalu mundar-mandir kat dalam longkang rumahku turut menjadi mangsa jerat ini. Sungguh hebat perangkap ini. Dengan hanya menggunakan gam super melekit buatan orang asli, telah berjaya memperdaya serangga dan seterusnya cicak. Ha ha ha... Kami ketawa kepuasan. Yahhhhhh!!! Mana lagi cicak, biar kami hapuskan mereka semua.

Dinasihatkan sesiapa yang penggeli jangan menonton aksi mengerikan cicak-cicak ini.

2 comments:

  1. Bro,

    Lepas ni mesti ada orang bermusuh dengan brader satu keluarga.

    nama dia CICAKMAN.

    ReplyDelete
  2. He he he. That's funny. Tapi Cicakman takut dengan gelang getah. We'll be prepared!

    ReplyDelete