m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Sunday, July 31, 2011

Majlis perkahwinan di Subang

Jemputan ke majlis perkahwinan yang yang dianjurkan oleh kakak sepupuku dah seminggu berlalu. Cuma baru sekarang aku dapat kisahkan  pasal agak sibuk dengan hal-hal penting yang pelbagai seperti mandikan kutu kucing, cari daun manggis kat pokok jambu, masak gulai kawah pakai lighter dan pancing ikan jerung kat lopak jalan.

Ibu dan pakcikku menunggu saat makan dengan tabah.
Ayah dan adikku turut tabah menghadapi saat-saat menanti detik makan.
Aku dan isteri cekal tabah walau haruman makanan telah mula menggoda selera.
Syahmie dan kakakku juga tabah sambil sesekali mata melirik ke arah nasi.
Wanie sentiasa tabah, lebih-lebih lagi setelah dia menghabiskan kerepek ubi yang terhidang.
Majlis diadakan di Holiday Villa Subang. First time aku bertandang ke hotel tu. Satu keluarga aku pergi. Kira rombongan 10 oranglah. Masa tu perut dah lapar pasal bau makanan dia memang menusuk ke kalbu lantas mengusik jantung. Itu yang buat kami tak sabar nak makan tu. 

Amier membaca menu makanan dengan tekun.
Tak lama lepas tu, pengantin pun masuk. Lalu berlakulah insiden naik pentas salam pengantin dan bergambar bersama keluarga. Tepung tawar takda (pasal harga tepung dah naik). Satu approach baru yang boleh dilaksanakan oleh semua penganjur majlis perkahwinan. Juga ada video show yang agak menarik. Semua berjalan lancar dan tanpa menunggu lama pengerusi majlis mengumumkan waktu makan telah tiba.

Tiba-tiba masuk 4 orang panglima menjunjung seorang perempuan, dan bila perempuan tu diturunkan dari usungan lalu dia bawak persembahan untuk raja sehari yang menandakan semua orang boleh makan. Bila penutup dome dibuka, aku dan para tetamu yang lain terus membuat lompatan harimau menerkam ke arah makanan yang terhidang tanpa sedikit pun merasa malu, segan mahupun bermuram durjana. Lauk-pauk yang dihidang memang sangat sedap dan hebat. My personal favourite is the ayam pandan. Itu baru ayam pandan, belum ayam pandan masak Kampung Pandan kat Pulau Pandan lagi. Kami makan semua sampai licin pinggan dan bekas lauk. Penanggah yang datang nak kutip pinggan lepas kami habis makan ingatkan pinggan mangkuk semua telah dibasuh. Padahal kami jilat kilat pasal terlalu sedap makanan yang disajikan.

Empat panglima menggalas tuan Puteri Saji.
Semua orang tersangat gembira bila dapat makan.
Syahmie sedang mengganyang tulang ayam.
Air sirap limau memang penyegar di kala kehausan.
Lepas makan ada pulak pertunjukan tarian yang beraneka jenis termasuklah joget, zapin, inang, ngajat, hip hop, breakdance, shuffles dan twist. Sangat menghiburkan. Lepas tu pengantin potong kek. Kek dia sangatlah tinggi. Itulah kek kahwin  yang paling tinggi aku pernah nengok. Dari bawah nak sampai ke puncak kek tu kena naik lif 10 tingkat, lepas tu kena beli tiket kapalterbang naik helikopter baru boleh sampai kat puncak dia. Memang tinggi sangat! 

Tarian ala-ala Jawa dari kepulauan Maldives.
Tarian Minang.
Persembahan tarian yang mengasyikkan.
Kek pengantin yang sangat tinggi. Puncaknya tak kelihatan.
Bila kek dah dipotong, tamatlah acara. Kami dapat gift cup cake yang siap ada kapalterbang remote kecil lagi yang boleh dimakan. Pengantin lelakinya pilot. Pengantin perempuannya peramugari. Pasal tu konsep dia macam tu. Memang sangat relevan. Kami pulang dengan perasaan puas hati. Balik rumah nanti aku nak main dulu dengan kapalterbang mainan mini sebelum membuat keputusan untuk makan dia bila perut aku lapar. Terima kasih ibu dan ayah pengantin - Abang Yazid & Kak Elita.


Gift berupa sebuah kapalterbang remote control yang boleh dimakan.

Bergambar dengan makcik pengantin lelaki.

Bergambar bersama mak pengantin lelaki yang juga sepupuku.

No comments:

Post a Comment