m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Tuesday, July 19, 2011

Kalumpang Family Day: Haiwan dan binatang ajaib

Apa lagi yang ada di Kalumpang Resort? Sudah tentu haiwan-haiwannya yang membingitkan malam dengan siulan lantang sang unggas. Tapi bingit itu tak menyesakkan damai malam, sebaliknya menambahkan emosi pada sifat suasana gelita yang hadir. (Entah apa benda entah yang aku cakap, aku pun tak paham). 

Masuk-masuk je kat perkarangan resort anda akan disambut oleh si Untung. Untung adalah nama seekor monyet kecil yang sangat hebat mencari kutu. Bagi sesiapa yang ada kutu di kepala dan telah habis ikhtiar untuk menghilangkannya, maka jumpalah pakar kutu - Untung. 99.99% pasti hilang semua kutu dicari dan dimakan oleh untung. Tapi pastikan rambut anda tak ada kurap. Takut-takut kalau Untung makan kutu perutnya pulak yang sakit.

Beberapa trip yang lepas ketika aku berkunjung ke sini, ada juga beberapa ekor burung yang sangat berbakat. Antaranya adalah seekor tiong emas yang pandai meniru suara manusia, serta seekor burung kakak tua yang pandai berkata-kata. Tapi dengar khabarnya haiwan-haiwan hebat itu telah diambil oleh Jabatan Mergastua beberapa ketika yang dulu. Itu aku tak cerita lagi pasal biawak yang pandai bersyair, serta labi-labi yang pandai berdangdut. Semua telah diangkut oleh pihak berkuasa. Jadi yang tinggal cuma haiwan-haiwan biasa seperti ayam, angsa, itik, ikan, merak dan ayam kelabu. Sebenarnya mereka semua pandai dan berbakat. Contohnya angsa pandai buat lawak jenaka. Ayam pulak pandai bersiul dan itik kuat melatah. Tapi masa Jabatan Mergastua datang, mereka buat-buat bodoh. Jadi terselamatlah dari dibawak pergi.

Untung - monyet pakar mencari kutu.

Angsa yang jinak dan mudah untuk disembelih (kalau lauk dah habislah).

Amier ber-posing dengan merak pujaannya.

Angsa ini tidak menyudu, sebaliknya ia suka menggarfu.

Amier berhari-hari suruh aku ambil gambar merak. Inilah hasilnya.

Ayam jalak lenteng yang menjadi ketua kampung di reban.

No comments:

Post a Comment