m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Tuesday, July 5, 2011

Kail sejengkal dan lautan seluas ufuk

Orang tua-tua ada berkata, "kalau kail panjang sejengkal, lautan dalam usah diduga". Maksudnya kalau ilmu masih cetek, janganlah nak act test power kat kelompok yang lebih mencabar dan handal. Tapi kalau fikir-fikir balik, kail kalau dah sejengkal panjang dia kira besarlah tu. Cuba tanya kengkawan aku yang kaki mancing, jangankan marlin dan layaran, killer whale, great white shark, giant squid dan paus biru Antartika pun senang-senang nak dinaikkan pakai mata kail sebesar tu. Tapi sekarang bukan pasal kail atau mancing yang nak aku ceritakan kat sini. Aku cuma nak cerita pasal pepatah tadi. Itulah yang telah aku alami malam semalam ketika berkunjung ke gelanggang badminton di Ampang.

Bulan ni aku masih belum berkesempatan nak booking court badminton sebagaimana selalu kerana ada sedikit masalah teknikal yang belum dibereskan. Jadi malam tadi aku mengambil peluang untuk menumpang main dengan geng sepupu aku, Widi. Memang dia pernah ajak, tapi aku menolak pasal dah ada geng sendiri yang lebih serasi. Selepas buat stretching, aku duduk tepi gelanggang melihat empat pemain beraksi. Hebat sungguh mereka. Aku terkaku dalam kekaguman. Smash angkat, smash angkat, smash angkat, drop angkat, drop angkat, drop angkat. Memang panjang sungguh rally diorang. Satu rally ada dekat 4-5 jam. Itu baru satu rally. Kalau satu game 2-3 hari baru habis. Kalau satu set? Bayangkanlah. 

Bila permainan tadi habis, aku pun masuk, partner dengan sepupuku, Widi. Tangkis sampai kat aku aje mati. Kalau tak pun aku asyik bagi bola tanggung aje, dan terus di-smash lawan. Tak sampai 10 minit dah selesai 1 set. Bukan satu game, tapi satu set. Alamak. Mesti partner aku dan lawan kami jugak tak puas main sebab terlalu cepat segalanya berakhir. Kalau main badminton atau apa-apa game sekali pun, kalau pihak lawan tak memberi tentangan yang setara, memang tak puas rasanya. Itulah yang dialami oleh pemain-pemain ketika berentap dengan aku. Menyedari keadaan ini, aku pun duduk kejap sembang-sembang dengan Widi, lepas tu mintak diri nak balik. Padahal plan asal nak main kurang-kurang 2-3 set. Memang aku tak setaraf mereka yang dah jauh lebih advance. Okay, kalau ada rezeki kita mula balik start minggu depan. Players! Get ready!

Tengok court sebelah tu kosong. Biasanya aku dan geng aku yang main kat situ.

Widi dan geng-gengnya yang terlalu hebat buatku.

No comments:

Post a Comment