m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, July 4, 2011

Resipi nasi ambeng Ampang Jaya yang tersohor

Nasi ambeng adalah masakan tradisional orang Jawa @ Jerman. Selalunya dihidangkan dalam majlis-majlis kenduri-kendara di kampung-kampung. Baru ni aku berkesempatan memakan nasi ambeng masakan ibuku. Kali ini aku nak memberi resipi menyediakan masakan nasi ambeng resipi bonda yang tesangat sedap rasanya. Rujuk gambar serta nombor-nombornya:



Nombor 1: Nasi
Nasi hendaklah dimasak menggunakan beras yang terpilih dari negeri Kedah. Seelok-eloknya gunakanlah beras Cap Padi. Hendaklah menggunakan air tanpa klorin untuk menjamin rasanya yang asli. Nasi perlu berasa tawar. Jangan dicampurkan gula atau garam, nescaya tak ori rasanya.

Nombor 2: Ayam Goreng
Ayam hendaklah dipilih dari jenis ayam kampung dara yang disembelih secara sempurna. Bukan ayam yang digelek steam roll yang lebih sesuai dimasak masakan ayam penyet. Digoreng menggunakan 11 jenis rempah asli termasuk kunyit, jintan, ketumbar, buah keras, buah pala, kayu manis, lada hitam dan putih, bunga cengkih, bunga lawang, bunga orkid dan bunga raya.

Nombor 3: Sambal Belacan
Gunakan cili segar dari ladang dan bukan cili sos dari botol. Belacannya pulak hendaklah diperbuat daripada udang geragau dan bukan dibuat daripada udang harimau. Kalau dibuat dari udang harimau belacannya akan menjadi garang.

Nombor 4: Sambal Goreng
Sambal belacan yang telah siap tadi digoreng sehingga rupanya kelihatan seperti gambar di atas. Kalau masih belum jadi lagi jangalah berputus asa. Terus saja menggoreng tanpa henti.

Nombor 5: Serunding Kelapa
Ini adalah ramuan paling penting dalam masakan nasi ambeng ini. Bahan utamanya ialah kelapa yang diadun dengan 11 rempah yang dinyatakan tadi. 

Nombor 6: Tempe Goreng
Tempe goreng perlu disediakan bagi memekatkan lagi lidah ke-Jawaan seseorang itu. Malahan mat saleh yang makan tempe jugak agak berbunyi seperti Jawa. Tempe yang dibungkus dengan daun ketapang hendaklah digoreng dengan minyak sawit. Jangan sekali-kali menggoreng tempe dengan minyak petrol.

Nombor 7: Timun
Gunakan timun Melayu. Jangan guna timun cina. Timun cina berisi merah dan berasa manis. Tak percaya, tanya orang Kelantan.

Nombor 8: Daun Pisang
Pilihlah daun pisang yang berwarna hijau. Jangan pilih yang dah berwarna kuning, apatah lagi yang warna cokelat. Daun pisang yang terbaik boleh dijadikan ulam dimakan bersama nasi ambeng. Selamat mencuba resipi baru ini dari Chef Adisarah.



No comments:

Post a Comment