m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, July 11, 2011

Sehari di Cyberview Lodge: Pohon duwed

Di hadapan tempat kediaman kami di Cyberview Lodge, tumbuh sepohon pokok besar yang rendang dan tegap. Lebat daunnya yang hijau, dan di celah-celah daunan ada pulak buah-buahnya yang kecil berwarna hijau yang masih muda dan ungu yang telah ranum. Banyak jugak burung-burung pelbagai spesis menumpang teduh sambil memakan buah-buahnya yang banyak itu. Antara burung-burung yang singgah hinggap termasuklah burung pipit, burung tiong, burung bayan, burung ostrich, burung helang dan tak ketinggalan burung garuda.

Di atas tanah memang banyak buah-buahnya yang gugur. Aku kutip satu-satu dan aku hidu. Memang harum baunya dan menyelerakan. Tapi aku tak berani nak makan takut mabuk, pasal aku memang tak pernah jumpa pokok buah sebesar buah anggur ni. Lalu kutunjukkan kepada ibuku, kot-kot dia tau. Ibuku pun tak tau. Last-last orang gaji aku warga Indon yang tau. Katanya buah tu sedap dimakan. Kekadang direndam dengan air garam. Kat kampung buah tu dinamakan "duwed" (e tanda). Lalu aku paksa maid aku makan. Dia basuh buah tu dan dia makan dengan selamba dirt-nya. Esok pagi aku nengok maid aku masih hidup dan masih waras. Maknanya buah tu tak beracun dan tak memabukkan. Lalu aku pun kutip dua biji dari atas tanah, basuh dan makan. Rasanya kelat-kelat masam. Tapi agak sedap jugak. Kalau ada galah memang aku nak kait buahnya yang banyak bergayut kat tangkai pokok. Yang jatuh kat tanah banyak yang dah pecah dan rosak. Kalau sesiapa yang pernah tengok buah ni dan tau namanya dalam bahasa BM, silalah kongsi dengan semua orang. (P/s: aku rasa buah ni buat halwa pun sodap, tapi kalau goreng mesti tak sodap).


Buahnya macam gugusan anggur ungu.

Amier menjerit dengan harapan buah akan gugur. Tapi usahanya sia-sia.

Buah "duwed" yang berguguran atas tanah.

No comments:

Post a Comment