m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Wednesday, July 20, 2011

Apa maknanya kalau graf menurun

Biasanya makin kerap kita berlatih, maka makin cekaplah kemahiran kita. Tapi dalam sesetengah kes, makin kerap kita berlatih, makin kelam kabut prestasi kita. Apakah maknanya tu? Aku ada buat kajian secara kasar. Aku rasa ada beberapa petanda:

1.   Badan secara fizikalnya dah tak segagah mental. Otak kata masih mampu, tapi hakikatnya sendi-sendi semua dah kepenatan.
2.   Minat pada perkara yang kita berlatih tu barangkali jugak sudah berkurangan. Akibatnya jadi kurang tumpuan dan memberi kesan kepada persembahan.
3.   Sesaja nak mengelam-kabutkan prestasi tanpa alasan apa-apa.

Aku pun tak tau aku jatuh dalam kategori yang mana satu. Yang aku tau masa main badminton Selasa lalu memang agak huru-hara. Satu set pun aku takda menang. Mana taknya, kekadang pukul tangkis pun tak kena. Tak dapek sapo-sapo nak nolong. Kena cari reket yang kepala dia besar sikit kot. Tapi badan masih berpeluh lencun pasal banyak bergerak - tapi macam bersenam aerobiklah pulak.


No comments:

Post a Comment