m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, July 25, 2011

Kalumpang Family Day: Jagoan bowling kampung beraksi

Acara sukaneka hari keluarga di Kalumpang Resort berterusan dengan acara ten pin bowling padang. Bezanya cuma kami perlu menggunakan buah kelapa bagi menjatuhkan botol-botol yang tersusun rapi. Satu orang cuma satu peluang mencuba. Dan akhirnya tibalah giliran aku untuk membuat balingan. 

Lalu kupilih sebiji buah kelapa yang terbaik, yang diimport khas dari Selatan Thailand. Aku adjust kedudukan jemariku. Ibu jari, jari hantu dan jari manis kupastikan berada pada posisi yang paling wajar. Aku uji tiupan angin. Aku renung permukaan lorong menuju buah-buah bowling. Lalu ku berundur beberapa langkah ke belakang. Tangan kuhayun tinggi, dan bola buah kelapa kulorongkan tepat pada sasaran, tak seinci lebih, tak seinci kurang. Kelapa bergolek lancar menuju ke sudut yang telah kuacukan. Yaaahhh... Lagi beberapa sentimeter mencecah buah bowling. Hentaman tepat akan berlaku. Satu strike akan terhasil. Aku bakal bergelar juara. Hadiah lumayan bakal menjadi milikku. Bibirku tanpa dipaksa mula menguntum senyuman yang sinikal sifatnya. 

Tahap konfidenku kini berada di puncak. Tatkala menanti beberapa detik untuk bola menghentam bowling, tiba-tiba melintas seekor tupai gadang memintas buah kelapa tadi dan membawanya lari jauh untuk dijadikan habuan juadah tengah hari nanti. Aku menjerit sambil mengaduh. "Aduh!" kataku. Pencabar terdekatku, Yaya tersenyum puas. Aku terkandas, dan Yaya lah yang layak bergelar juara. Hu hu hu hu hu...

Isteriku membuat balingan penuh fokus.

Perhatikan gaya profesional yang aku serlahkan ketika membaling buah kelapa. Semua mata merenung ke arahku dengan penuh kekaguman.

Wanie kehausan, ambil sebiji kelapa untuk diminum airnya.

Yaya - juara bowling padang buah kelapa.

No comments:

Post a Comment