m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, July 25, 2011

Kalumpang Family Day: Memancing di lubuk berbatu

Kisah Kalumpang belum berakhir lagi. Ini ingin aku kisahkan pasal aktiviti memancing yang dah memang sebati dengan keluarga kami. Kami sampai Kalumpang resort dekat jam 12 malam. Lepas makan barbeque, abang Leman ajak kami memancing kat jambatan berhampiran dengan tempat kami makan. Umpannya ialah nugget ayam. Aku dan isteriku lantas mencapai joran dan melabuhkan umpan. Main baling je kat sungai. Memang tak nampak apa-apa pasal dah gelap. Dalam masa yang singkat abang Leman berjaya menaikkan 2 ekor tengas daun dan seekor keli limbat. Aku dan isteriku tak beroleh apa-apa. Kami bungkus dan pergi tidur kat bilik yang disediakan. Besok pagi sambung lagi.

Abang Leman dengan keli limbatnya, berumpankan nugget ayam.
Awal-awal pagi lepas sarapan aku dan isteriku dah mula memancing di sungai. Geng-geng husband yang lain yang terdiri dari ayah mentuaku, abang Zai, abang Leman dan abang Karim telah pergi ke pekan Kerling untuk memancing di kolam bayar. Aku tak dapat join pasal terlibat dengan aktiviti anak-anak. 

Memancing atas batu memang sangat mengujakan.
Isteriku menangkap ikan dari spesis alien menggunakan tangan aje.
Bila menjenguk ke sungai, tak pernah aku nengok ikan tengas daun sebanyak tu bermain-main di celahan batu. Kuak ikan baru nampak air. Macam jinak je. Dulu masa aku datang Kalumpang, nak nampak sekor pun susah. Ketika kami memancing, kami ternampak seorang penembak ikan sedang menyelam lama dalam sungai. Siap pakai scuba suit dan tangki oksigen lagi tuuu... Orang tu menembak ikan pakai senjata pistol buatan sendiri. Mula-mula dia kata pakai M-16, tapi bila tembak, bukan aje ikan tengas yang mati, tapi ikan lumba-lumba dan layaran juga turut menjadi mangsa. Untuk target yang lebih tepat, dia pakailah pistol kecil buatan sendirinya tu. Aku nengok ikan yang dia dapat boleh tahan jugak. Saiz tengas dia agak kasar berbanding dengan yang aku nampak. Rupanya ikan yang besar-besar ni dia sembunyi bawah batu.

Amier baca mantera pancing ikan.
Syahmie dan Wanie cuba memerangkap ikan menggunakan botol.
Ikan-ikan tengas kat sini memang suka benar makan daging ayam atau apa saja yang ada kena-mengena dengan ayam. Antara umpan yang terbukti efektif termasuklah KFC, Twisties ayam, nugget ayam, malah ayam kari pun dia bedal (abang iparku berjaya menambat tengas yang agak kasar menggunakan ayam masak kari). Tak ketinggalan ayam masak cili. Lebih pedas maka lebih berseleralah tengas-tengas tu meragut umpan. Nasib mungkin tak begitu menyebelahi aku dan isteriku, kami cuma dapat sekor je tiap sorang. Tarikannya memang ganas walaupun cuma ikan kecil. Aku mula-mula ingatkan seekor kerbau sedang menarik tali pancingku. Aku siap pasang kuda-kuda bagi menahan asakan tarikan yang sangat luar biasa tu. Tapi bila aku tarik habis-habisan barulah muncul makhluk yang menjadi dalang, iaitu seekor tengas berskala tak sampai 100 gram. 

Inilah tengas daun yang  menyebabkan keringat jantanku mencucur deras dan aku terpaksa bertarung hampir sejam sebelum berjaya menjinakkannya. Fuh!
Mak bapak pergi mancing, anak-anak main air.
Salleh dan Amier tak lepaskan peluang bersantai di gigi air ketika kami sedang asyik memancing.
Pada malam hari diadakan penyampaian hadiah kepada pemenang pertandingan memancing. (Sebelum tu aku tak tau pun yang pancing ini akan dijadikan pertandingan). Pemenag pertama ialah abang Karim yang berjaya menaikkan seekor patin di kolam Kerling. Naib johan ialah abang Leman dengan ikan Rohunya. Hadiah khas juri milik ayahanda Atan. Yang lain dapat hadiah saguhati.

Ikan-ikan yang kami pancing semua siap dipotong dan digoreng. Dan yang paling menyelerakan ialah ikan tengas sungai Kalumpang. Walaupun kecil tetapi rasanya sangat menusuk kalbu. Lain masa akan kukunjung lagi dengan membawa ayam hidup untuk dijadikan umpan yang lebih berkesan.

Hadiah khas juri pertandingan memancing - ayahanda Atan.

Para peserta pertandingan memancing.

Juara dan naib juara ber-posing dengan ikan masing-masing.

Ikan tengas yang dah digoreng. Memang luar biasa sedapnya.

No comments:

Post a Comment